Η ΒΟΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
(2021, Ελλάδα, 84′)
Σύνοψη
Ελλάδα, Ρωσία, ΗΠΑ, Βραζιλία, Κίνα, Σενεγάλη. Συναντώντας νέους σ’ αυτές τις χώρες νιώσαμε τον παλμό τους να προμηνύει μια βοή και μια έκρηξη. Η πτώση του κομμουνισμού, η κρίση του καπιταλισμού, οι οικολογικές καταστροφές, τα μεταναστευτικά κύματα, η παγκοσμιοποίηση ήταν τα θέματα που ξεπετάγονταν στα ταξίδια μας. Η νέα γενιά βρίσκεται στην πρώτη γραμμή, εκτεθειμένη, αβοήθητη, χωρίς να μπορεί να οραματιστεί ένα πιο αισιόδοξο μέλλον. Αυτή η «Βοή» ήταν η «φωνή» της νέας γενιάς. Τα λόγια, οι εικόνες, οι ήχοι και η μουσική τους συνθέτουν τις νότες μιας οπτικοακουστικής συμφωνίας με τίτλο: «Η Βοή του Κόσμου».
Συντελεστές
Σενάριο – Σκηνοθεσία – Φωτογραφία: Πέτρος Σεβαστίκογλου
Παραγωγή: Φαντασία Οπτικοακουστική
Σε συμπαραγωγή με:
Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου
EΡT Α.Ε.
Πέτρο Σεβαστίκογλου
Παραγωγοί: Στέλλα Θεοδωράκη, Θάνος Αναστόπουλος
Παίζουν:
Μάρθα Λαμπίρη-Fedorów
Ιώ Λατουσάκη – Βασίλης Μπούτσικος
Vassya Berezin – Asya Rechnaya
Wei Xun
Youri Bernandez
Omar Fall
Μοντάζ: Χρήστος Γιαννακόπουλος
Μουσική: The Prefabricated Quartet
Επιμέλεια σκηνικών: Αντώνης Δαγκλίδης
Ήχος – Σχεδιασμός ήχου: Χρήστος Γούσιος
Μιξάζ: Κώστας Βαρυμποπιώτης
Οργάνωση παραγωγής: Μαργαρίτα Βόρρα
Σημείωμα σκηνοθέτη
Γενιά: 20 χρόνων το 2020
Κρίση, ανασφάλεια, πόλεμοι, οικολογική καταστροφή του πλανήτη. Ένας κόσμος χωρίς προσανατολισμό, χωρίς κοινωνική πολιτική, χωρίς ιδεολογία. Η οικονομία του κέρδους ορίζει την απάντηση στο κάθε ερώτημα. Η οικονομία δεν εξηγεί όμως ούτε από πού προερχόμαστε ούτε πού πηγαίνουμε ούτε γιατί πάμε. Έχει να μας προσφέρει μόνο ένα πιο φαινομενικά ορθολογικό μέλλον, ένα μεγαλύτερο συλλογικό πλούτο.
Οι νέοι ψάχνουν ένα νόημα, ένα κοινό όραμα που θα τους βγάλει από την απομόνωση, αναζητούν τη συνύπαρξη που θα τους κάνει να ανήκουν σε κάτι μεγαλύτερο από την ταπεινωτική ιδιότητα του καταναλωτή. Έναν τόπο όπου τα καίρια ερωτήματα μπορούν να επανατεθούν.
Σενεγάλη, Κίνα, Ελλάδα, Αμερική, Ρωσία, Βραζιλία είναι οι χώρες από τις οποίες αντλούμε το υλικό της σύνθεσής μας. Σε κάθε χώρα ένα νέο πρόσωπο ορίζει την «τονικότητα» και το περιεχόμενο της συγκεκριμένης ενότητας. Ερασιτέχνης ή ηθοποιός αναπαράγει στιγμιότυπα από τη ζωή του, «ερμηνεύει» σκηνές που εμπεριέχουν το οπτικό ηχόχρωμα της «Βοής» που αποτελεί το κεντρικό θέμα και τον άξονα της ταινίας.
Όλα αυτά τα ταξίδια, όλες αυτές οι συναντήσεις με νέους ανθρώπους με έφεραν αντιμέτωπο με μια «Βοή» που αναδύεται από αυτήν τη νέα γενιά. Μια «Βοή» που προμηνύει έκρηξη. Η κρίση του καπιταλισμού και του οικονομικού μοντέλου της ανάπτυξης, η οικολογική καταστροφή, η τρομοκρατία, η ανύψωση τειχών και η παγκοσμιοποίηση με την επιβολή του δυτικού κυρίαρχου μοντέλου πολιτισμού φέρνουν τη νέα γενιά στην πρώτη γραμμή αυτών των αλλαγών. Είναι εκτεθειμένη, αβοήθητη και προπάντων χωρίς καμιά συλλογική πολιτική πρόταση που να της επιτρέπει να οραματιστεί ένα πιο αισιόδοξο μέλλον.
Αυτή τη «Βοή» προσπάθησα να καταγράψω μέσα από τις εικόνες, τους ήχους, τις μουσικές του κόσμου. Νέοι άνθρωποι στην καθημερινότητά τους, τηλεοράσεις, δρόμοι, τοπία θα αποτελέσουν τις νότες μιας οπτικοακουστικής συμφωνίας με τίτλο «Η Βοή του Κόσμου».
Έγραψαν για την ταινία
«Δεν είναι σίγουρο πως κάποιος θα νιώσει πως στο τέλος αυτής της διαδρομής έχει ολοκληρώσει όντως ένα κινηματογραφικό ταξίδι ή απλά μια αρμονική σύνθεση
περιπλανήσεων προς ένα γοητευτικά οικείο άγνωστο – μια πειραματική δηλαδή φόρμα που και επαναλαμβάνεται, κάνει κύκλους, παίζει με το μιξάζ και το μοντάζ,
χαρτογραφεί τον κόσμο σαν να θέλει να πιάσει τον παλμό του και να τον κάνει σινεμά. Το μόνο σίγουρο είναι πως όταν στους τίτλους αρχής αναφέρεται πως αυτή η ταινία δεν θα έχει υπότιτλους αφού οι λέξεις που ακούγονται, μαζί με τις μουσικές και τους θορύβους είναι η «βοή του κόσμου» το μόνο που σου ζητάει είναι να ακούσεις».
Μανώλης Κρανάκης, Flix
«Από το μότο της κιόλας, “μια φαντασμαγορική σύνθεση – ένα οικουμενικό road trip”, η τελευταία μεγάλου μήκους ταινία του Πέτρου Σεβαστίκογλου που ανήκει στον χώρο του ντοκιμαντέρ είναι ικανή να κινήσει την περιέργεια, χάρισμα που διακρίνει όλο το έργο του ιδιαίτερου αυτού, “αθόρυβου”, αλλά με ένα τρόπο πάντα παρόντα δημιουργού».
Γιάννης Ζουμπουλάκης, ΤΑ ΝΕΑ
«Το σχόλιο του Πέτρου Σεβαστίκογλου για την κρίση του καπιταλισμού και τα θέματα που βάζει στο τραπέζι (παγκοσμιοποίηση, μεταναστευτικό, οικολογική καταστροφή κ.α.) σε σχέση με το ρόλο που θα αναπτύξει η νέα γενιά στο δηκτικό “Η βοή του κόσμου”».
Κωνσταντίνος Καϊμάκης, Documento
«Ένα οπτικοακουστικό κινηματογραφικό κολάζ/road trip, το οποίο επιχειρεί όχι μόνο να δείξει πώς ζουν οι νέοι σήμερα, αλλά γιατί ζουν έτσι. Ένα παράθυρο στον κόσμο τους, με μηδαμινή διάθεση πατερναλισμού ή διδακτισμού, γεγονός που δίνει μια φρέσκια και αναζωογονητική πνοή στο εγχείρημα που σε κάνει να θαυμάσεις τη νεανική ορμή που επιδεικνύει ο ίδιος ο δημιουργός του».
Χρυσαυγή Πατσάκη, MOVE IT Magazine
Προβολές Μαρτίου & Απριλίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος
Παρασκευή 18/3, Σάββατο 19/3
Κυριακή 27/3, Δευτέρα 28/3
Παρασκευή 1/4, Σάββατο 2/4
Παρασκευή 8/4, Σάββατο 9/4
Μετά από κάθε προβολή, ακολουθούν Q&As με τους συντελεστές και πάνελ συζητήσεων.
Πρόγραμμα προβολών & συζητήσεων στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος
Μάρτιος 2022
Παρασκευή 18/3, 19.00
Πρεμιέρα παρουσία του σκηνοθέτη και των συντελεστών.
Προλογίζει η Μαρία Κομνηνού, Πρόεδρος της Ταινιοθήκης της Ελλάδος
Σάββατο 19/3, 19.00
«Μπες στον ρόλο: Η υποκριτική αλλιώς»
Συμμετέχει ο ηθοποιός της ταινίας Βασίλης Μπούτσικος και η ηθοποιός Αλεξάνδρα Καζάζου
Κυριακή 27/3, 19.00
«Οι ψαλιδοχέρηδες του σινεμά: Μοντάζ εικόνας και ήχου»
Συμμετέχει ο μοντέρ της ταινίας Χρήστος Γιαννακόπουλος και η Ηλέκτρα Βενάκη (ειδική στον κινηματογραφικό ήχο, altcine.com)
Δευτέρα 28/3, 19.00
«Το μουσικό σύμπαν της Βοής»
Συμμετέχει ο μουσικοσυνθέτης της ταινίας Χρήστος Γούσιος (Αν. Καθηγητής Τμήμα Κινηματογράφου Α.Π.Θ., The Prefabricated Quartet)
Σε όλες τις συζητήσεις θα είναι παρών ο σκηνοθέτης της ταινίας, Πέτρος Σεβαστίκογλου
Πέτρος Σεβαστίκογλου
Βιογραφικό
Γεννήθηκε στη Μόσχα. Σπούδασε κοινωνιολογία στο Παρίσι και σκηνοθεσία κινηματογράφου στις HΠA. Σκηνοθέτησε ταινίες για τον κινηματογράφο και πολυάριθμες θεατρικές παραστάσεις για το Εθνικό Θέατρο και για ιδιωτικές παραγωγές στην Ελλάδα, τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Πολωνία και την Κίνα. Διδάσκει υποκριτική κινηματογράφου και σκηνοθεσία κινηματογράφου στη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου.
Φιλμογραφία (ταινίες μυθοπλασίας)
- Ηλέκτρα, 2015
- Attractive Illusion, 2012
- Τρεις στιγμές, 2007
- Άνεμος στην πόλη, 1997