Η μοναδική στο καλλιτεχνικό της όραμα δημιουργός Λάνα Γουατσόφσκι επιστρέφει με το The Matrix Resurrections, το πολυαναμενόμενο επόμενο κεφάλαιο της πρωτοποριακής κινηματογραφικής σειράς-ορόσημο, που καθιέρωσε ένα δικό της κινηματογραφικό υποείδος.

Η νέα ταινία ενώνει και πάλι τον Κιάνου Ριβς με την Κάρι-Αν Μος στους εμβληματικούς ρόλους του Νίο και της Τρίνιτι. Εκτός από τις επικές σκηνές μάχης, τη θρυλική ατμόσφαιρα και όλες τις προδιαγραφές να γίνει κλασική, η ταινία τιμά τη διαχρονική ιστορία αγάπης ανάμεσα στους δύο πρωταγωνιστές, οι οποίοι πλαισιώνονται από τους Τζέιντα Πίνκετ Σμιθ, Πριγιάνκα Τσόπρα Τζόνας, Νιλ Πάτρικ Χάρις, Γιαχία Αμπντούλ-Ματίν και Τζέσικα Χένγουικ.

Το σενάριο της νέας ταινίας συνυπογράφουν οι Λάνα Γουατσόφσκι, Αλεξάνταρ Χέρμον και Ντέιβιντ Μίτσελ.

 

 

 

Σκηνοθεσία: Λάνα Γουατσόφσκι

Σενάριο: Λάνα Γουατσόφσκι, Αλεξάνταρ Χέρμον, Ντέιβιντ Μίτσελ

Πρωταγωνιστούν : Κιάνου Ριβς, Κάρι-Αν Μος, Τζέιντα Πίνκετ Σμιθ, Κριστίνα Ρίτσι, Πριγιάνκα Τσόπρα Τζόνας, Νιλ Πάτρικ Χάρις, Γιαχία Αμπντούλ-Ματίν, Τζέσικα Χένγουικ, Τζόνοθαν Γκροφ

 

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ντανιέλε Μασατσέσι, Τζον Τολ

Σχεδιασμός Παραγωγής: Χιού Μπέιταπ, Πίτερ Γουόλπολ

Μοντάζ: Τζόζεφ Τζετ Σάλι

Ημερομηνία Εξόδου: 23 Δεκεμβρίου 2021

Διάρκεια: 2 ώρες και 28 λεπτά

 

 

 

Σύνοψη

Επιστροφή σε έναν κόσμο με δύο πραγματικότητες. Η μία είναι η καθημερινότητα. Η άλλη κρύβεται πίσω της. Για να ανακαλύψει αν η δική του πραγματικότητα υφίσταται ή είναι ένα νοητικό κατασκεύασμα, για να γνωρίσει τον πραγματικό του εαυτό, ο κύριος Άντερσον (Κιανού Ριβς) πρέπει να ακολουθήσει ξανά τον λευκό λαγό. Και αν ο Τόμας ή ο Νίο έχει μάθει κάτι καλά, είναι ότι αυτή η επιλογή, ακόμα κι αν είναι ψευδαίσθηση, είναι ο μόνος τρόπος για να βγει ή να μπει στο Matrix. Φυσικά, ο Νίο ξέρει ήδη τι πρέπει να κάνει. Αυτό που δεν ξέρει ακόμα είναι ότι το Matrix έχει ισχυροποιηθεί και έχει γίνε πιο επικίνδυνο από ποτέ. Όλα αυτά του θυμίζουν κάτι. Déjà vu.

Επιστροφή στο Matrix

 

Ο Κιάνου Ριβς αναλαμβάνει ξανά τον διπλό ρόλο του Τόμας Άντερσον/Νίο, του ανθρώπου που κάποτε ξέφυγε από το Matrix και έσωσε την ανθρωπότητα και που για μια ακόμα φορά πρέπει να διαλέξει ποιο μονοπάτι θα ακολουθήσει.

Η Κάρι-Αν Μος ενσαρκώνει τη θρυλική πολεμίστρια Τρίνιτι… ή μήπως είναι η Τίφανι, μία σύζυγος και μητέρα τριών παιδιών που ζει στα προάστεια και τρέφει πάθος για μηχανές;

Ο Γιαχία Αμπντούλ-Ματίν παίζει τον σοφό και περπατημένο Μορφέα που, όπως πάντα, καθοδηγεί τον Νίο, ο οποίος καλείται να εκπληρώσει τον σπουδαίο σκοπό του σε ένα μοναδικό ταξίδι αυτογνωσίας.

Η Τζέσικα Χένγουικ παίζει την χάκερ Μπαγκς, τον παροιμιώδη λευκό λαγό που έχει αποστολή να ανακαλύψει, με κάθε τίμημα, τον μεσσία που θα θυσιαστεί για την ανθρωπότητα.

Ο Τζόναθαν Γκροφ υποδύεται τον συνεργάτη του Τόμας Άντερσον, ένα επιδέξιο, γεμάτο αυτοπεποίθηση στέλεχος επιχειρήσεων με τη γοητεία και το αφοπλιστικό χαμόγελο που λείπουν από τον κύριο Άντερσον.

Ο Νιλ Πάτρικ Χάρις παίζει τον ψυχολόγο που παρακολουθεί τον ασθενή του και προσπαθεί να κατανοήσει το νόημα των ονείρων του.

Η Πριγιάνκα Τσόπρα Τζόνας παίζει μία νεαρή γυναίκα που διαθέτει σοφία πέρα από την ηλικία της καθώς και μία ικανότητα να βλέπει την αλήθεια, όσο θολά κι αν είναι τα νερά.

Η Τζέιντα Πίνκετ Σμιθ αναλαμβάνει τον ρόλο της Νιόβης, της σκληροτράχηλης Στρατηγού που κάποτε πολέμησε για την επιβίωση της Σιών, ενώ τώρα φροντίζει την ευημερία του λαού της και είναι επιφυλακτική απέναντι στην επιστροφή του Νίο.

Συζήτηση με τη Λάνα Γουατσόφσκι (Σκηνοθέτιδα/Συν-σεναριογράφος/Παραγωγός)

 

Επιστροφή στο Matrix

Το καλλιτεχνικό μου έργο έχει συναισθηματικό έρεισμα. Οι σκέψεις μου οδηγούνται από το συναίσθημα και την επιθυμία να μιλήσω από καρδιάς στις καρδιές των άλλων. Αυτό γίνεται όλο και πιο ξεκάθαρο στην καριέρα μου. Το Cloud Atlas ήταν πρωτοποριακό για μένα καλλιτεχνικά. Και μετά, η σειρά Sense8 ήταν ίσως ό,τι πιο αυτοβιογραφικό έχω κάνει. Ήθελα να μεταφέρω το ίδιο συναίσθημα στην τριλογία. Αυτή η τριλογία έχει να κάνει με την αγάπη, τον αγώνα των ανθρώπων, το νόημα της ζωής. Με απασχολούσαν πολύ αυτά όταν ήμουν νέα. Ήθελα αυτό τον παλιότερο εαυτό, αυτό το παλιότερο συναίσθημα να είναι κομμάτι της τριλογίας. Αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο επιστρέφω.

 

Γιατί είναι τώρα η σωστή στιγμή

Μετά την ολοκλήρωση του Sense8, που ήταν μία κορυφαία εμπειρία, νιώσαμε ότι τα είχαμε δώσει όλα. Η Λίλι δεν ήθελε να κάνει πια ταινίες και αποφασίσαμε ότι θα σταματήσουμε για κάποιο διάστημα. Μετά αρρώστησαν οι γονείς μου και τους φρόντισα με τη σύζυγο μου τους τελευταίους μήνες της ζωής τους. Μία νύχτα, ξύπνησα, πονούσα πολύ και αυτό το πένθος που βίωνα έκανε το μυαλό μου να επινοήσει μία ιστορία που θα με ανακούφιζε. Έτσι το μυαλό μου ανέστησε αυτούς τους δύο χαρακτήρες, που είχαν πεθάνει, και τους έφερε στη ζωή. Πρόκειται για τον Νίο και την Τρίνιτι. Άρχισα να γράφω την ιστορία αμέσως.

Σχετικά με τον Κιάνου Ριβς και την Κάρι-Αν Μος

Είναι ωραίο να έχω τον Κιάνου και την Κάρι σ’ αυτή την ταινία. Έχουν την τέλεια ηλικία για να το κάνουν τώρα. Όλοι έχουμε την τέλεια ηλικία. Όλα μοιάζουν να είναι καλύτερα. Αν ήταν νεότερος ο Κιάνου, δεν θα είχε το ίδιο εκτόπισμα. Αν ήταν μεγαλύτερος, δεν θα μπορούσε. Όταν λέει πράγματα όπως «νιώθω ότι δεν έχω κάνει τίποτα σημαντικό στη ζωή μου», αυτά είναι θέματα που μας απασχολούν. Βιώνουμε μία φάση ζωής που μας απασχολεί τι είναι αλήθεια. Και οι δύο σκέφτονται έτσι και συμβαίνει μόνο και μόνο επειδή έχει περάσει ο καιρός. Η Κάρι το έχει πάει σε άλλο επίπεδο, είναι εκπληκτική. Φυσικά, και ο Κιάνου ήθελε να επιστρέψει σ΄αυτήν την αφήγηση.

 

Οι σκηνές δράσης του Κιάνου και της Κάρι-Αν

Ήταν εντυπωσιακό να βλέπεις τον Κιάνου και την Κάρι να κάνουν τα δικά τους ακροβατικά τότε. Τώρα, όλοι το κάνουν αυτό, αλλά τότε κανείς δεν το έκανε. Αυτή η αλήθεια συγκίνησε το κοινό. Οπότε, ήθελα κάτι που να το επαναφέρει αυτό, έστω και συμβολικά. Ήθελα μία σκηνή όπου βρίσκονται στην κορυφή ενός κτιρίου, κρατάνε τα χέρια τους, τρέχουν πολύ γρήγορα και πηδάνε από έναν ουρανοξύστη μαζί. Ήθελα να γίνει μέρα. Ήθελα να μοιάζει εντελώς αληθινό.

«Δεν έχει να κάνει με τον φόβο. Είναι κάτι άλλο» τους είπα. Οπότε χτίσαμε μία μικρή πλατφόρμα και έκαναν ένα μικρό άλμα και έμαθαν. Μετά χτίσαμε μία ψηλότερη πλατφόρμα, μετά όλο και πιο ψηλή. Εκπαίδευσαν το σώμα και το μυαλό τους. Ο καιρός ήταν άστατος και είχαμε μικρά παράθυρα για να γίνει η σκηνή. Οπότε, ανεβαίναμε στον ουρανοξύστη κάθε νύχτα, γύρω στις 3 το πρωί. Βάζαμε τα πάντα στα ασανσέρ, όλο τον εξοπλισμό και προσευχόμασταν και περιμέναμε. Ήταν σαν προσκύνημα.

Η εξέλιξη της σκηνοθεσίας της

Έχω εξελιχθεί ως άνθρωπος και καλλιτέχνιδα, έχω γίνει πιο άνετη με την αβεβαιότητα, άρχισε μάλιστα να μου αρέσει. Ο ήλιος είναι ο πιο αβέβαιος τρόπος για να φωτίσεις μία ταινία. Είναι τόσο απρόβλεπτος. Ποτέ δεν ξέρεις τι θα σου δώσει. Στην αρχή, με τρομοκρατούσε. Μετά γνώρισα τον διευθυντή φωτογραφίας Τζον Τολ που με έμαθε να αγαπώ τον ήλιο. Όταν ένας ηθοποιός κάνει μία στιγμή μαγική, μαζί με τον ήλιο, όλα δημιουργούν κάτι που δεν θα μπορούσα να φανταστώ. Είναι ό,τι πιο συναρπαστικό. Οπότε, πάντα αναζητούμε, πάντα αλλάζουμε και αυτοσχεδιάζουμε. Στην καινούρια ταινία, δεν ήθελα να είμαι ακριβής, ήθελα να παίξω με την ενέργεια του αυτοσχεδιασμού.

 

Συνοπτικά

Η τριλογία του The Matrix ήταν το ορόσημο της καριέρας μας με την Λίλι. Πάντα ψάχναμε ανθρώπους που νιώθουν ότι θέλουν να κάνουν κάτι διαφορετικό, που αναζητούν την πρόκληση. Έτσι είμαι σαν άνθρωπος και σαν καλλιτέχνιδα. Ωθώ τους άλλους στο να ανακαλύψουν πράγματα που δεν πίστευαν ότι μπορούν να κάνουν. Μαζί τους ανακαλύπτω κι εγώ πράγματα που δεν ήξερα ότι μπορώ να κάνω.

Συζήτηση με τον Κιάνου Ριβς (Νίο/Τόμας Άντερσον)

 

Η συνέχεια του Νίο και της Τρίνιτι

Η Λάνα είχε μία ακόμα ιστορία να πει, με επίκεντρο τον Νίο και την Τρίνιτι, την ερωτική τους ιστορία, κι αυτό με ενθουσίασε. Η Τρίνιτι και ο Νίο για μένα εκπροσωπούν την ενότητα. Συμπληρώνουν ο ένας τον άλλον. Όταν υποδύομαι τον χαρακτήρα και συνεργάζομαι με την Κάρι-Αν, ξεπερνάμε τους εαυτούς μας. Είναι κάτι μεγάλο…

 

Το σενάριο

Όταν διάβασα το The Matrix Resurrections, ο Μορφέας δεν ήταν ο ίδιος Μορφέας, ο Τόμας Άντερσον δεν ήταν ο ίδιος Τόμας Άντερσον, η Τρίνιτι ήταν η Τίφανι. Για τον Μορφέα, το ταξίδι που κάνει ο χαρακτήρας είναι πολύ διαφορετικό και η σχέση με τον Νίο είναι πολύ διαφορετική. Η Λάνα έγραψε πολύ πλούσιους ρόλους.

Η εξέλιξη της Λάνα

Η καλλιτεχνική εξέλιξη της είναι εκπληκτική. Ενδιαφέρεται περισσότερο για το φυσικό φως, γίνεται ένα με την κάμερα και αποτυπώνει κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί. Φυσικά υπάρχει ακόμα προετοιμασία και πρόβα. Τώρα, όμως, αυτοσχεδιάζει πολύ περισσότερο.

 

Δουλεύοντας ξανά με την Κάρι-Αν Μος

Είχαμε κρατήσει επαφή με την Κάρι-Αν. Όταν πρωτοδούλεψα μαζί της δεν είχε σύζυγο, ούτε τρία παιδιά. Νιώθω ευγνώμων για όσα μοιραστήκαμε και για το γεγονός ότι τη συναντώ ξανά. Έχουν αλλάξει πολλά, αλλά είναι ο ίδιος κουλ άνθρωπος. Έχουμε σκηνές που η Τίφανι και ο Τόμας πίνουν ένα καφέ μαζί, για εμάς είναι πολύ συναισθηματικές. Μας έφερναν δάκρυα στα μάτια.

 

Για τις σκηνές μάχης

Είχε ενδιαφέρον να δούμε τι θα έκανε ο Τόμας Άντερσον 20 χρόνια μετά. Φυσικά, δεν είναι στο στυλ του John Wick και η Λάνα το φρόντισε αυτό. Προχωρήσαμε οργανικά από εκείνο το σημείο που αφήσαμε τον χαρακτήρα. Δούλεψα με τον ίδιο εκπαιδευτή που είχαμε στην τριλογία. Δούλεψα και με τον προπονητή που είχα στο John Wick. Ήταν ωραία που είχα την ανατολίτικη και τη δυτική προσέγγιση στις σκηνές μάχης.

 

Συζήτηση με την Κάρι-Αν Μος (Τρίνιτι/ Τίφανι)

 

Η επιστροφή στο Matrix

Καμιά φορά μου φαίνεται απόκοσμο, ονειρικό, μία απίθανη εμπειρία. Τσιμπιόμουν για να σιγουρευτώ ότι συμβαίνει. Είναι καταπληκτικό που επιστρέψαμε 20 χρόνια μετά. Είναι ένα δώρο. Ελπίζω όλοι να βιώσουν μία δημιουργική  εμπειρία που τους εξελίσσει και τους παρέχει τα πάντα για να εξελιχθούν. Αυτό για μένα είναι δώρο. Αυτή είναι η Τρίνιτι. Αυτά που χρειάστηκε να ξεπεράσω για να την υποδυθώ ήταν που με έκαναν να την αγαπήσω πολύ. Αυτό που συνέβη 23 χρόνια πριν, επανήλθε στη ζωή μου ξανά.

 

Η συνεργασία με τη Λάνα

Η Λάνα δουλεύει όπως μου αρέσει να δουλεύω. Θέλει να είσαι ευέλικτος και ετοιμοπόλεμος. Όσο για τις σκηνές μάχης, δεν έχω ταλέντο στις πολεμικές τέχνες. Μαθαίνω τις κινήσεις σαν χορογραφία. Αλλά, είμαι ευέλικτη νοητικά, γιατί ξαφνικά μπορεί η σειρά των κινήσεων να αλλάξει.

Η συνεργασία με τον Κιάνου

Έχω συνεργαστεί με πολλούς σπουδαίους ηθοποιούς, αλλά η συνεργασία με τον Κιάνου έχει κάτι το οικείο. Έχουμε μοιραστεί πολλά. Είμαστε φίλοι και νοιαζόμαστε πολύ ο ένας για τον άλλον. Πολλές φορές συγκινηθήκαμε στο γύρισμα. Ο Νίο και η Τρίνιτι. Τους αγαπάμε.

 

Συζήτηση με τον Γιαχία Αμπντούλ-Ματίν (Μορφέας)

 

Η επιλογή του για τον ρόλο του Μορφέα

Έγιναν όλα πολύ γρήγορα. Είδα ένα άρθρο για την καινούρια ταινία και χάρηκα. Μετά, πήρα ένα email που έλεγε ότι μου δινόταν η ευκαιρία να κάνω οντισιόν. Έκανα οντισιόν και μετά από μία εβδομάδα με πήρε τηλέφωνο η Λάνα και με κάλεσε να συμμετάσχω στην ομάδα της. Ήταν σουρεαλιστικό. Μιλήσαμε για μένα, για το ποιος είμαι καλλιτεχνικά, ποιο είναι το στυλ της δουλειάς μου. Μιλήσαμε για το στυλ δουλειάς της Λάνα. Έμοιαζε ότι δεν έψαχνε απλώς καλούς ηθοποιούς, αλλά και μία ομάδα που μπορεί να γίνει οικογένεια. Αυτό έστησε.

 

Ο Μορφέας στο The Matrix Resurrections

Ο Μορφέας ψάχνει να βρει ποιος είναι και ποιος είναι ο ρόλος του στον κόσμο του

Matrix. Είναι ένας χαρακτήρας που συνειδητοποιεί τις δυνάμεις του στον κόσμο, αλλά και τον χώρο που έχει. Προσπαθεί να μη ζει συμβατικά, εκεί που τον έχουν βάλει. Πολλοί χαρακτήρες της ταινίας κάνουν ένα ταξίδι αυτογνωσίας, παράλληλα με τον Νίο.

Για να είμαι ειλικρινής, δεν καταλαβαίνω όλα τα σύνθετα σημεία του Μορφέα (γελάει). Αλλά, όλα λειτουργούν. Πρόκειται για έναν περίπλοκο κόσμο γεμάτο δυνατότητες που εκτυλίσσονται στην αφήγηση της ταινίας. Είναι ένα συναρπαστικό ταξίδι αυτή η ευκαιρία να υποδυθώ τον χαρακτήρα του Μορφέα και να βιώσω τους διαφορετικούς κόσμους στους οποίους κατοικεί. Ήξερα από την αρχή ότι είμαι σε καλά χέρια με τη Λάνα. Έτσι προσέγγισα τον ρόλο.

 

Το Matrix σαν ποπ φαινόμενο

Το Matrix είναι κάτι που έχει διαποτίσει την κουλτούρα από την κυκλοφορία της πρώτης ταινίας. Δεν έχει σιγάσει ποτέ, η όλη ιδέα της επιλογής σε αντίθεση με το τυφλό μονοπάτι, το κόκκινο αντί για το μπλε χάπι. Έχει επηρεάσει τα κοστούμια, τις σκηνές δράσης και τη σκηνοθεσία άλλων ταινιών. Είναι επίκαιρο και ελπίζω αυτή η ταινία να συνεχίσει την παράδοση.

 

Συζήτηση με την Τζέσικα Χένγουικ (Μπαγκς)

 

Η συνάντηση με τη Λάνα

Ποτέ δεν μιλήσαμε με τη Λάνα για τον χαρακτήρα της Μπαγκς. Ούτε μία φορά. Ακόμα και όταν πήρα τον ρόλο. Ζητάει να κάνεις πολλές παραλλαγές και έτσι πρέπει να είσαι πολύ καλά προετοιμασμένος. Είναι σίγουρα η πιο συναρπαστική σκηνοθέτιδα με την οποία έχω δουλέψει. Δεν κόβει τη σκηνή. Κάνει μεγάλες λήψεις. Διατηρούσε έναν ρυθμό και μας είχε σε επιφυλακή.

 

Ποια είναι η Μπαγκς;

Η Μπαγκς είναι μία από εμάς. Είναι φαν του Νίο. Είναι φαν του Matrix. Αυτό είναι το τρελό της υπόθεσης. Τρελαίνεται να βλέπει τον Νίο, όπως και το κοινό. Θέλει να τον δει με το κουστούμι του, να λέει τις ατάκες του. Στην ιστορία, η Μπαγκς είναι πραγματική πιστή. Πιστεύει ότι ο Νίο είναι ζωντανός. Πιστεύει ότι τον είδε και κανείς δεν την παίρνει στα σοβαρά.

 

Η συνεργασία με τον… Νίο

Λατρεύω να συνεργάζομαι με τον Κιάνου. Είναι τόσο γλυκός. Ήταν υπέροχος από την πρώτη μέρα που κάναμε γυρίσματα στο Σαν Φρανσίσκο. Είχε μόνο δύο ατάκες, αλλά ήταν σουρεαλιστικό να τον βλέπω με το κουστούμι του και να ακούω τη φωνή του.

 

Η προετοιμασία για την ταινία

Έκανα προπονήσεις τρεις μήνες πριν ξεκινήσει το γύρισμα. Έχω ξανακάνει προετοιμασία, αλλά ποτέ τόσο εκτενή. Θέλαμε να αποτίνουμε φόρο τιμής σε έναν ιαπωνικό χαρακτήρα manga, τον  Kenshin, που είναι γρήγορος και ζωηρός. Αυτό θέλαμε για την Μπαγκς, που μοιάζει με λαγό, κινείται κοντά στο έδαφος, είναι νευρική και πιο γρήγορη από τους άλλους, πιο έξυπνη. Θέλαμε να πολεμά έξυπνα. Η Λάνα δουλεύει με έναν οργανικό τρόπο και μπορεί να ζητήσει κάτι τελείως διαφορετικό στο γύρισμα, ακόμα και αν έχεις περάσει τρεις μήνες να μαθαίνεις μία σκηνή μάχης. Αυτό είναι συναρπαστικό.

 

Συζήτηση με τον Τζόναθαν Γκροφ

 

Το μυστηριώδες casting

Με πήρε ένας φίλος casting director και μου ζήτησε να πάω στο Σαν Φρανσίσκο για ένα μυστικό πρότζεκτ. Δεν θα μου έλεγε κάτι, παρά μόνο αν πήγαινα. Δεν ήξερε αν ήμουν ο κατάλληλος για τον ρόλο, αλλά κανόνισε να συναντηθώ με τη Λάνα. Ένιωσα ότι ήταν καλλιτέχνιδα, όχι μόνο σκηνοθέτιδα. Μιλήσαμε για πολλά. Για το πότε ανακοίνωσα ότι είμαι ομοφυλόφιλος, για την αγάπη, για τις σχέσεις. Μου εξήγησε γιατί κάνει την ταινία και διαβάσαμε μαζί το υλικό για την οντισιόν. Ήταν μία πολύ διαφορετική εμπειρία.

 

Η συνεργασία με τη Λάνα

Είναι λίγοι οι σκηνοθέτες που έχουν ένα όραμα που συμπαρασύρει τους πάντες. Δεν είναι ότι δεν είναι ανοιχτή στη συζήτηση και στη συνεργασία. Φυσικά, είναι πολύ συνεργατική, αλλά σε ένα διαφορετικό νοητικό επίπεδο.

 

Τα γυρίσματα

Η εμπειρία όλης της ταινίας για μένα, οι σκηνές μάχης και η βροχή, ήταν μία σωματική εμπειρία. Δεν το πολυσκεφτόμουν. Το ένιωθα, στηρίχτηκα στη σκηνοθεσία της Λάνα και παρασύρθηκα από τον τρόπο της. Η μάχη είναι ένα είδος γλώσσας, διαφορετική από την ομιλία. Οπότε βρήκα τον χαρακτήρα μου σε ένα σωματικό επίπεδο.

 

Συζήτηση με τον Νιλ Πάτρικ Χάρις

 

Το σενάριο

Το λάτρεψα το σενάριο. Η Λάνα μου είπε τους λόγους που ήθελε να κάνει την ταινία, τη διαδοχική απώλεια των γονιών της, το όνειρο για έναν φοίνικα που αναγεννιέται από τις στάχτες του, για τους ανθρώπους που επιστρέφουν για να συνδεθούν ξανά. Η ταινία δεν έγινε για να γίνει. Μου αρέσει και το χιούμορ της. Κλείνει το μάτι στις άλλες ταινίες.

 

Οι σκηνές δράσης

Έχω κάνει πολλά στη ζωή μου, αλλά όχι μία μεγάλη ταινία δράσης. Έκανα πολλή προπόνηση και εξάσκηση. Ζήτησα να μην αντικατασταθώ από κασκαντέρ, ακόμα και στις σκηνές που μου ρίχνουν μπουνιές.

 

Η επίδραση του Matrix

Η ιδέα του Matrix έχει αντέξει στον χρόνο. Ο κόσμος μιλάει για το κόκκινο χαπάκι. Είναι δυνατό σημείο αναφοράς.

 

 

Συζήτηση με τη Πριγιάνκα Τσόπρα Τζόνας

 

Η συνάντηση με τη Λάνα

Δουλεύω 20 χρόνια και ήταν η πιο συναρπαστική εμπειρία που είχα. Η Λάνα μου μίλησε με ευγένεια και με συνεπήρε με τα λόγια της. Γοητεύτηκα όταν μου μίλησε για την ταινία, το τοπίο, τον χαρακτήρα μου. Είμαι πολύ ευγνώμων που με καθοδήγησε σκηνοθετικά.

 

Το γύρισμα

Έχω πολλές ατάκες και χρειάστηκε να τις πω σε δύο ώρες, γιατί γυρίζαμε στο ηλιοβασίλεμα. Πιέστηκα πολύ, αλλά είμαι πολύ περήφανη για το αποτέλεσμα.

 

Το Matrix ως ορόσημο

Ο κόσμος του Matrix είναι πολύπλοκος. Κανείς δεν τον καταλαβαίνει όπως η Λάνα, φυσικά. Κάθε φορά που βλέπω τις ταινίες, προκύπτει κάτι καινούριο. Είμαι πολύ χαρούμενη που είχα την ευκαιρία να συμμετάσχω.

 

Συζήτηση με την Τζέιντα Πίνκετ Σμιθ (Νιόβη)

 

Η αλλαγή της Νιόβης

Χαίρομαι που η Λάνα επέτρεψε στη Νιόβη να είναι η αρχηγός της πόλης. Την τιμούν όλοι. Μπορεί να μην έχει τις ίδιες δυνάμεις όπως παλιά, αλλά έχει τη νεότερη γενιά να εκτελεί τα σχέδια της. Μπορεί να είναι μία πολεμίστρια, μία αρχηγός, αλλά έχει τρυφερή πλευρά. Τώρα που μεγάλωσε ξέρει πια ότι η επιβίωση έχει να κάνει με την αγάπη.

 

Το Matrix σαν ορόσημο

Ακούω συχνά πώς πολλοί άνθρωποι έχουν επηρεαστεί από το Matrix. Έχω συναντήσει φοιτητές που έχουν κάνει μαθήματα για τη φιλοσοφία και τις ιδέες πίσω από το Matrix.

 

Διαφορετικότητα

Για τη Λάνα και τη Λίλι, η διαφορετικότητα είναι ο κόσμος τους, πολύ πριν αρχίσουμε να το συζητάμε ανοιχτά. Πριν γίνει μόδα, η Λάνα και η Λίλι μας έδωσαν τη διαφορετικότητα σε σχέση με την εθνική καταγωγή, τη φυλή, τον σεξουαλικό προσανατολισμό και το φύλο. Τους δίνω τα εύσημα για αυτό, γιατί είναι κάτι που λάτρεψα στην τριλογία. Είναι ανοιχτές με έναν τρόπο που η βιομηχανία δεν είναι. Ο κόσμοι που δημιουργούν αντανακλούν τον κόσμο που ζουν, τον κόσμο που αντικρίζουν κάθε μέρα.

 

Συζήτηση με τον Ντέιβιντ Μίτσελ και τον Αλεξάνταρ Χέμον (συν-σεναριογράφοι)

 

Το ταξίδι

Ντέιβιντ Μίτσελ: Το ταξίδι από την τηλεοπτική σειρά Sense8  μέχρι το The Matrix Resurrections ήτα για μένα ένα ταξίδι κλίμακας. Και τα δύο πρότζεκτ περιλάμβαναν προϋπάρχοντες κόσμους και χαρακτήρες. Η Λάνα προσκάλεσε τον Αλεξάνταρ Χέμον (γνωστό ως Sasha) κι εμένα να επισκεφθούμε, να ζωντανέψουμε και να διευρύνουμε αυτούς τους κόσμους. Και οι δύο ταινίες χρειάστηκαν τη δημιουργική συνεργασία με φίλους που έχουν διαφορετικές αφηγηματικές δυνάμεις. Το Sense8 ήταν οικουμενικό στην έκταση του και στην ευαισθησία του. Το σύμπαν του Matrix είναι παγκόσμιο και μυθικό, διαπερνάει γενιές και είναι ενσωματωμένο στην ποπ κουλτούρα. Σκηνές από την Τριλογία έχουν παίξει επανειλημμένως στο μυαλό μας, αποτελούν αναμνήσεις εκατομμυρίων ανθρώπων. Αυτό το γεγονός είναι μέρος της συγγραφικής διαδικασίας. Δεν είναι ούτε σύμμαχος ούτε εχθρός, είναι όμως πάντα παρόν».

 

Η Γένεσις

Αλεξάνταρ Χέρμον: Ο Ντέιβιντ είχε μετακομίσει στο Σικάγο όταν γράφαμε το φινάλε του Sense8. Οπότε, ήταν η σειρά μας, της Λάνα και εμού, να πάμε στην Ιρλανδία, όπου ζει ο Ντέιβιντ. Πήραμε τις οικογένειες μας και πήγαμε σε ένα έρημο ξενοδοχείο. Ήταν λίγο σαν τη Λάμψη, μόνο που ο Τζόνι δεν ήταν εκεί και κανείς μας δεν αποτρελάθηκε (γελάει). Ξυπνούσαμε το πρωί και πηγαίναμε στην αίθουσα συσκέψεων και μιλούσαμε για το Matrix. Σε κάποια φάση, αρχίσαμε να γράφουμε πλοκές σε κάρτες, που απλώναμε στο τραπέζι. Η Λάνα και ο Ντέιβιντ κρατούσαν σημειώσεις -ο δικός μου γραφικός χαρακτήρας είναι τσαπατσούλικος- πάνω σε κάρτες και μετά οργανώναμε την πλοκή. Η πρώτη φάση του πρότζεκτ ήταν ένα τραπέζι καλυμμένο με χρωματιστές κάρτες, ένα διαφορετικό χρώμα για κάθε διαφορετικό στάδιο της πλοκής. Μοιράζαμε τις κάρτες και γράφαμε το αντίστοιχο κομμάτι.

Επειδή έχουμε πολύ διαφορετικά στυλ γραφής -όχι μόνο λεκτικά, αλλά και σε σχέση με την προσέγγιση του σεναρίου- η πρώτη εκδοχή ήταν κάτι σαν 160 σελίδες, ένα κουβάρι από διαφορετικά στυλ και ιδέες. Ένας πραγματικός χαμός.

Η Λάνα το δούλεψε λίγο μόνη της και μετά πάλι όλοι μαζί. Διαβάσαμε το σενάριο με τον Κιάνου και δουλέψαμε πάνω στα σχόλια του. Μου άρεσε πολύ η διαδικασία και ο τρόπος που εξελίχθηκαν οι ιδέες.

 

Συναντώντας το Matrix

Αλεξάνταρ Χέρμον: Συναντήσαμε έναν κόσμο που είχε ήδη έτοιμη και την παραμικρή λεπτομέρεια. Είχα δει τις ταινίες πριν συναντήσω τη Λάνα. Τις ξαναείδαμε για να προετοιμαστούμε για το σενάριο. Αλλά στις συζητήσεις με τη Λάνα, ο Ντέιβιντ κι εγώ ανακαλύψαμε ότι εκείνη και η Λίλι είχαν φανταστεί πράγματα που δεν υπάρχουν στις ταινίες. Οπότε, μιλήσαμε πολύ για να απορροφήσουμε τη γνώση της Λάνα.

Ντέιβιντ Μίτσελ: Αρχικά, ένιωσα ότι με τιμά η συνεργασία αυτή. Δεύτερον, ένιωσα ευθύνη. Και το φορτίο ότι δεν μπορώ να ευχαριστήσω τους πάντες με το σενάριο. Όμως, ζυγίσαμε την κάθε λέξη, την κάθε απόφαση. Τρίτον, ένιωσα δέος για τον κόσμο της τριλογίας. Τέταρτον, θα αναφέρω τη χαρά που νιώθεις όταν δουλεύεις με φίλους για να χτίσεις κάτι μεγαλύτερο, ευφυέστερο, πιο όμορφο, συγκινητικό από οτιδήποτε θα έγραφες αν ήσουν μόνος σου. Έχω και πέμπτο, έκτο, έβδομο και όγδοο, αλλά θα μοιραστώ αυτά για την ώρα.

 

Τι να περιμένει το κοινό;

Ντέιβιντ Μίτσελ: Καλύτερα να απαντήσει η ίδια η ταινία. Η τριλογία ήταν ένας φακός στραμμένος στην εποχή της, έτσι λειτουργεί κι αυτή η ταινία για το σήμερα. Χρησιμοποιεί τα χρόνια που πέρασαν και διευρύνει την τριλογία.                 Θα ολοκληρώσω με την ατάκα του Κιάνου Ριβς που όταν του περιγράψαμε την πλοκή μας είπε: «Κατάλαβα. Γράφετε ένα φράκταλ». Και μας αποστόμωσε.




Leave a comment