Από την Πέμπτη 27/1 μέχρι την Τετάρτη 2/2, το 34ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου δίνει το καθιερωμένο, ετήσιο ραντεβού του με το σινεφίλ κοινό, διαδικτυακά στην πλατφόρμα CINESQUARE, με δωρεάν πρόσβαση σε συνολικά 35 ταινίες και αφιερώματα στον ελληνικό και ευρωπαϊκό κινηματογράφο, αλλά και τα καθιερωμένα βραβεία του φεστιβάλ
Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον
“Με ή χωρίς πανδημία, οι Ευρωπαίοι κινηματογραφιστές από όλη σχεδόν την Ευρώπη (Γαλλία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Βέλγιο, Σερβία, Βουλγαρία, Λιθουανία, Λετονία, Σλοβενία, Βασνία και Ερζεγοβίνη, Βόρεια Μακεδονία, Κόσοβο, Ελλάδα και Κύπρο) συνεχίζουν, όπως δείχνουν οι ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος του φετινού 34ου Πανοράματος, να γυρίζουν ταινίες με αγάπη και πάθος, αλλά και με πόνο και μόχθο, και με πρώτη ύλη τα πολλά κοινωνικοπολιτικά και προσωπικά ζητήματα που απασχολούν τους ίδιους και τις κοινωνίες μας: από το προσφυγικό, τις οικολογικές καταστροφές και την παγκοσμιοποίηση, μέχρι τις σχέσεις του ζευγαριού, την αναζήτηση ταυτότητας, την ενηλικίωση, τον γενικότερο εγκλεισμό (και όχι μόνο εκείνον του Covid-19) σε ενός άλλου είδους φυλακή, τις ομοφυλοφιλικές σχέσεις και τους διάφορους υπαρξιακούς προβληματισμούς.”
Νίνος Φένεκ Μικελίδης
Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Πανοράματος
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ
As Far As I Can Walk (Strahinja Banovic)
Σερβία/Γαλλία/Λουξεμβούργο/
Διάρκεια: 92’
Σκηνοθεσία: Stefan Arsenijevic
Σενάριο: Stefan Arsenijevic, Nicolas Ducray, Bojan Vuletic
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Jelena Stankovic | Μουσική: Martynas Bialobzeskis
Ηθοποιοί: Ibrahim Koma, Nancy Mensah-Offei, Maxim Khalil
Παραγωγή: Miroslav Mogorovich, Gilles Chanial, Borislav Chouchkov,
Kestutis Drazdauskas, Myrina Mané, Alice Ormières
Ο Στραχίνια και η σύζυγός του, η Αμπαμπούο, έφυγαν από τη Γκάνα όταν ξέσπασε η προσφυγική κρίση. Κατάφεραν να φτάσουν στη Γερμανία, αλλά απελάθηκαν πίσω στο Βελιγράδι. Εκεί ο Στραχίνια κάνει ό,τι μπορεί για να ξεκινήσει μια νέα ζωή. Δουλεύει σκληρά για να εξασφαλίσει άσυλο, δοκιμάζοντας την τύχη του στο ποδόσφαιρο σ’ έναν τοπικό σύλλογο και δουλεύοντας ως εθελοντής στον Ερυθρό Σταυρό. Μόνο που ο δρόμος είναι μακρύς, κι έτσι η Αμπαμπούο, μια παθιασμένη γυναίκα που φιλοδοξεί να γίνει ηθοποιός στο Λονδίνο, νιώθει πως οι επιθυμίες της μένουν ανεκπλήρωτες. Ένα βράδυ φτάνει στα μέρη τους μια νέα ομάδα Σύρων προσφύγων, οι οποίοι βρίσκονται καθοδόν για τη Δυτική Ευρώπη. Ένας από αυτούς είναι ο Αλί, ένας χαρισματικός αριστερός ακτιβιστής. Η Αμπαμπούο τον κοροϊδεύει στην αρχή, αλλά μέσα σ’ ένα βράδυ φεύγει μαζί του από τη χώρα, χωρίς να δώσει καμία εξήγηση. Ο Στραχίνια ακολουθεί τη διαδρομή των μεταναστών στα Βαλκάνια, αλλά για τους δικούς του μοναδικούς λόγους…
Μια ευφάνταστη κινηματογραφική μεταφορά ενός κλασικού μεσαιωνικού έπους, όπου Αφρικανοί μετανάστες παίρνουν τη θέση των εθνικών ηρώων της Σερβίας. Μια επίκαιρη και συνάμα διαχρονική διασκευή, η οποία εγείρει ερωτήματα σχετικά με την ταυτότητα, την παράδοση, τη φυλή και την αγάπη.
*Βραβείο Crystal Globe στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου
του Κάρλοβι Βάρι
*Βραβείο Καλύτερου Σκηνοθέτη
στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου KineNova
Stefan Arsenijevic (1977-)
Φιλμογραφία
Belgrade Sound (2001)
Love and Other Crimes (2008)
Do Not Forget Me Istanbul (2010)
Ιταλία – 2021 – έγχρωμη
Διάρκεια: 81’
Σενάριο: Alessandro Cassigoli, Casey Kauffman, Vanessa Picciarelli
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Emanuele Pasquet
Μοντάζ: Alessandro Cassigoli | Μουσική: Giorgio Giampa
Ηθοποιοί: Khadija Jaafari, Ikram Jaafari, Marilena Amato,
Fatima Ramouch, Simona Petrosino, Emanuele Palumbo
Παραγωγή: Ang Film, RAI Cinema, Damiano Ticconi
Η ταινία αφηγείται την ιστορία της Τζαμίλα και μελετά προσεκτικά τις ριζικές αλλαγές στο σώμα της, στις επιθυμίες και τους στόχους της. Γυρισμένο σε χρονικό διάστημα πέντε ετών, το “Californie” είναι η ποιητική και συναρπαστική απεικόνιση του βαθμού στον οποίο φαινομενικά άσχετες αποφάσεις καθορίζουν το μέλλον ενός ατόμου που βρίσκεται ανάμεσα στο να πετύχει και να υποκύψει στις κακουχίες.
*2 υποψηφιότητες στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας (Βραβείο Giornate degli Autori και Βραβείο Label Europa Cinemas)
Alessandro Cassigoli & Casey Kauffman
Φιλμογραφία
The Things We Keep (2017)
Butterfly (2018)
Ηνωμένο Βασίλειο – 2021 – έγχρωμη
Διάρκεια: 84’
Σκηνοθεσία: Col Spector | Σενάριο: Col Spector, Radha Chakraborty
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Andrew Alderslade | Μοντάζ: Michael Cheung
Ηθοποιοί: Al Weaver, Cristina Catalina, Morgan Watkins,
Sinead Matthews, Tessa Peake-Jones
Παραγωγή: Col Spector, Hannah Greenwood, Vanessa Muir
Αφότου έλαβε ένα τελεσίγραφο γάμου από μια γυναίκα που δεν είναι σίγουρος ότι αγαπά πραγματικά, ο Ρομπ είναι αντιμέτωπος με το χρόνο για να συνειδητοποιήσει ότι πρέπει να σταματήσει να ψάχνει για τη μυθική «Δεσποινίς Τέλεια» και να μάθει να βλέπει τι είναι ακριβώς μπροστά του.
Col Spector
Φιλμογραφία
Someone Else (2006)
Honeymooner (2010)
Σλοβενία – 2021 – έγχρωμη
Διάρκεια: 106’
Σκηνοθεσία: Darko Sinko | Σενάριο: Darko Sinko
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Marko Brdar | Μοντάζ: Matic Drakulic
Μουσική: Matija Krecic
Ηθοποιοί: Alen Kermac, Dejan Spasic, Rados Bolcina, Mirel Knez
Παραγωγή: Vlado Bulajic, Lija Pogacnik
Αφότου κάποιος προσπαθεί να πυροβολήσει έναν μεσήλικα, το θύμα κάνει μια απογραφή φίλων και γνωστών για να ανακαλύψει ποιος μπορεί να αισθάνθηκε αδικημένος από εκείνον.
*Η ταινία κέρδισε 6 βραβεία στο Slovene Film Festival, μεταξύ των οποίων και το Καλύτερης Πρώτης Ταινίας.
Darko Sinko
Φιλμογραφία
Kriticna Generacija (2010)
Upor (2013)
Hiske (2015)
Ελλάδα – 2021 – έγχρωμη
Διάρκεια: 107’
Σκηνοθεσία: Νίκος Νικολόπουλος
Σενάριο: Νίκος Νικολόπουλος, Άρτεμις Ζερβού
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Νίκος Νικολόπουλος
Μοντάζ: Νίκος Νικολόπουλος | Μουσική: Miyaki
Ηθοποιοί: Θανάσης Γεωργίου, Στέφανος Μουαγκιέ, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Ελεάνα Στραβοδήμου, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος
Παραγωγή: Νίκος Νικολόπουλος, Άρτεμις Ζερβού
Η ερωτική ιστορία του Σίμου και του Μούσα. Μια κάθοδος στο σκοτάδι με οδηγό τον Σίμο. Ο Μούσα θέλει να φύγει. Στην προσπάθειά του να τον κρατήσει, ο Σίμος ανοιγοκλείνει την πόρτα που χωρίζει το όνειρο από την πραγματικότητα. Θα χάσει τον Μούσα; Τον εαυτό του; Ή τον εαυτό του μέσα στον Μούσα;
*Συμμετοχή στο 62ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Νίκος Νικολόπουλος
Φιλμογραφία
Πολκ (2014)
Βοσνία και Ερζεγοβίνη – 2021 – έγχρωμη
Διάρκεια: 88′
Σκηνοθεσία: Adis Bakrač | Σενάριο: Zilhad Ključanin
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Admir Švrakić | Μουσική: Hamza Raznatovic Ηθοποιοί: Faketa Salihbegović-Avdagić, Nermin Omić,
Irina Dobnik, Armin Omerović
Παραγωγή: Almir Šahinović
Tο καλοκαίρι του 1993, μια ομάδα Βόσνιων προσφύγων καταφεύγει στη Σουηδία λόγω του πολέμου στη Βοσνία. Ο Σουηδικός Ερυθρός Σταυρός τοποθετεί τους πρόσφυγες σε έναν χώρο για μετανάστες. Ανάμεσά τους και το παντρεμένο ζευγάρι μεσηλίκων Ντερβίς και Αντέμ. Η Ντερβίς γνωρίζει τη Σουηδή Ίνγκριντ και παρά το γλωσσικό εμπόδιο, οι δυο τους γίνονται καλές φίλες. Όμως η Ντερβίς ανακαλύπτει
ότι η Ίνγκριντ είναι βαριά άρρωστη…
Adis Bakrač
Φιλμογραφία
Short Story About Happiness (1998, μικρού μήκους)
The Abyss (2000)
Play Till The End (2003, μικρού μήκους)
The Abandoned (2010)
Γαλλία/Βέλγιο – 2021 – έγχρωμη
Διάρκεια: 87’
Σκηνοθεσία: Antoinette Boulat
Σενάριο: Antoinette Boulat, François Choquet, Anne-Louise Trividic
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Laetitia de Montalembert
Μοντάζ: Maxime Mathis | Μουσική: Nicolas Errèra
Ηθοποιοί: Lou Lampros, Tom Mercier, Carmen Kassovitz
Παραγωγή: Alain Benguigui, Marie-Jeanne Pascal,
Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Η Μαριόν αντιμετωπίζει το Παρίσι τη νύχτα με ευάλωτα αισθήματα, που συνδέονται με την απώλεια της αδερφής της, ώσπου διασταυρώνεται με τον Αλέξ. Η συνάντησή τους θα εξελιχθεί στο ρυθμό της περιπλάνησής τους στην πόλη, σαν ένα ταξίδι μέσα στη νύχτα.
*Υποψηφιότητα για Βραβείο Κοινού – Armani Beauty στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας
Antoinette Boulat
Φιλμογραφία (ως casting director)
Pola X (1999)
Demon Lover (2002)
Swimming Pool (2003)
Kingdom of Heaven (2005)
Antichrist (2009)
Carlos (2010)
The French Dispatch (2021)
Κύπρος/Ισραήλ/Σλοβενία – 2021 – έγχρωμη
Διάρκεια: 88’
Σκηνοθεσία: Πέτρος Χαραλάμπους | Σενάριο: Janine Teering
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Ραχματούλιν
Μοντάζ: Στυλιανός Κωνσταντίνου, Κύρος Παπαβασιλείου
Μουσική: Χρίστος Κυριακούλλης
Ηθοποιοί: Αγγελική Παπούλια, Joy Rieger, Στέλλα Φυρογένη, Αντώνης Καφετζόπουλος, Ανδρέας Τσέλεπος
Παραγωγή: Janine Teering, Μάριος Πιπερίδης, Marek Rozenbaum, Michael Rozenbaum, Ales Pavlin, Andrej Stritof
Για τη Χαρά η οικογένειά της είναι το παν. Μερικές φορές όμως φαντάζεται τον εαυτό της χωρίς αυτούς. Ανίκανη να μιλήσει σε οποιονδήποτε για αυτήν την εσωτερική της μάχη, κουβαλάει μόνη το βάρος της ενοχής και της σύγχυσης. Όταν γνωρίζει την ντροπαλή κόρη του αφεντικού της, αναγκάζεται να αντιμετωπίσει την υπαρξιακή της αγωνία και το οδυνηρό παρελθόν της.
*Συμμετοχή στο 62ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Πέτρος Χαραλάμπους
Φιλμογραφία
Το Αγόρι στη Γέφυρα (2016)
Ελλάδα – 2021 – έγχρωμη και ασπρόμαυρη
Διάρκεια: 77’
Σκηνοθεσία: Κάρολος Ζωναράς | Σενάριο: Κάρολος Ζωναράς
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Francesca Zonars, Κάρολος Ζωναράς
Μοντάζ: Ελένη Τόγια | Μουσική: Bella Bartòk, Gyorgy Kurtág,
Karl Hartman, Σταμάτης Κραουνάκης, Friederich Händel, Arvo Pärt
Ηθοποιοί: Δημήτρης Κίτσος, Katia Leclerk O’Wallis,
Νατάσα Εξηνταβελόνη, Μάνος Πίντζης
Παραγωγή: Katia Leclerk O’Wallis, Zonaras Productions
Δύο ζευγάρια διαφορετικής ηλικίας εμπλέκονται μεταξύ τους.
Οι νεότεροι αντικρίζουν τα αδιέξοδα των μεγαλύτερων σαν μια ζοφερή πιθανότητα, ενώ οι μεγαλύτεροι «ανανεώνονται» αλλά και βυθίζονται ακόμη πιο βαθιά στα δικά τους αδιέξοδα. Ο χρόνος δεν γυρίζει πίσω,
τα λάθη δεν διορθώνονται και οι σχέσεις καταλήγουν ανθρωποφαγικές.
*Συμμετοχή στο 62ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Κάρολος Ζωναράς
Φιλμογραφία
Ο Γιος του Τσάρλι (2009)
Μπιγκ Χιτ (2012)
Πέντρο Νούλα (2017)
Βόρεια Μακεδονία/Κόσσοβο/Μαυροβούνιο – 2021 – έγχρωμη
Σκηνοθεσία: Dina Duma | Σενάριο: Dina Duma, Martin Ivanov
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Naum Doksevski | Μοντάζ: Martin Ivanov
Μουσική: Igor Vasilev – Novogradska
Ηθοποιοί: Antonija Belazelkoska, Mia Giraud
Παραγωγή: Marija Dimitrova, Liridon Cahani,
Biljana Vusovic, Guillaume De Seille
Οι έφηβες Μάγια και Τζάνα είναι αχώριστες και κάνουν τα πάντα μαζί.
Η δυναμική Τζάνα παίρνει συνήθως το προβάδισμα και η Μάγια την ακολουθεί. Ένα βράδυ σε ένα πάρτι πιάνουν την Έλενα, το πιο δημοφιλές κορίτσι στο σχολείο, να κάνει σεξ σε βίντεο με τη μακροχρόνια αγάπη της Μάγια. Η Τζάνα πείθει τη Μάγια να δημοσιεύσει το βίντεο και όταν αυτό παίρνει μεγάλες διαστάσεις, η ζωή της Έλενας καταστρέφεται. Μια έντονη σύγκρουση μεταξύ των τριών κοριτσιών προτρέπει την Έλενα να εξαφανιστεί και η Μάγια να θέλει να πάει στην αστυνομία… αλλά δεν είναι αυτό που θέλει η Τζάνα.
Η Μάγια γίνεται ο νέος της στόχος και πρέπει να βρει το κουράγιο να ξεφύγει από την τοξική της σχέση και το μυστικό που απειλεί να της καταστρέψει τη ζωή.
*Υποψηφιότητα για Βραβείο East of West
στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Κάρλοβι Βάρι
Dina Duma
Φιλμογραφία
Elena (2016, μικρού μήκους)
They Come From The Center of the World (2017, μικρού μήκους)
Without Love (2018, μικρού μήκους)
Ιταλία/Ελβετία/Γαλλία – 2021 – έγχρωμη
Διάρκεια: 117’
Σκηνοθεσία: Leonardo di Costanzo
Σενάριο: Leonardo di Costanzo, Bruno Oliviero, Valia Santella
Δ/νση Φωτογραφίας: Luca Bigazzi | Μοντάζ: Carlotta Cristiani
Μουσική: Pasquale Scialò
Ηθοποιοί: Toni Servillo, Silvio Orlando, Fabrizio Ferracane, Salvatore Striano, Antonio Buíl
Τα τελευταία υπολείμματα μιας φυλακής, οι φρουροί και οι λίγοι κρατούμενοι, περιμένουν να μεταφερθούν, σταδιακά οι κανόνες φαίνεται να έχουν όλο και λιγότερο νόημα και οι άντρες
που περιμένουν γίνονται μια νέα εύθραυστη κοινότητα.
Leonardo di Costanzo
Φιλμογραφία
Un cas d’école (2003)
Odessa (2006)
Cadenza d’inganno (2011)
L’intervallo (2012)
L’intrusa (2017)
Λετονία – 2021 – έγχρωμη
Διάρκεια: 108’
Σκηνοθεσία: Raitis Abele & Lauris Abele
Σενάριο: Raitis Abele & Lauris Abele
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Marcis Abele | Μοντάζ: Armands Zacs
Ηθοποιοί: Toms Auninš, Marcis Lacis, Daniela Vetra, Juris Zagars,
Darta Danevica, Marija Skangale
Παραγωγή: Kristele Pudane, Raitis Abele, Roberts Vinovskis
Τα αδέρφια Ρόμπερτ και Μάρτιν απέχουν έναν μήνα από τη μεγαλύτερη έκθεση τέχνης τους. Με στόχο να αντλήσει έμπνευση για δημιουργία, ο Μάρτιν κλειδώνεται σε ένα μαύρο κύβο. Μόλις βγει από αυτόν, τα αδέρφια αρχίζουν να βιώνουν άγρια γεγονότα που υπάρχουν στην άκρη του χάους. Η ταινία εξετάζει τη λεπτή γραμμή μεταξύ της δημιουργικότητας του καλλιτέχνη και των ψυχικών προβλημάτων.
Raitis Abele & Lauris Abele
Φιλμογραφία
Baltic Tribes | Last Pagans of Europe (2018)
Ελλάδα – 2021 – έγχρωμη και ασπρόμαυρη
Διάρκεια: 84’
Σκηνοθεσία: Πέτρος Σεβαστίκογλου | Σενάριο: Πέτρος Σεβαστίκογλου
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Πέτρος Σεβαστίκογλου
Μοντάζ: Χρήστος Γιαννακόπουλος
Μουσική: The Prefabricated Quartet
Ηθοποιοί: Μάρθα Λαμπίρη, Ιώ Λατουσάκη, Βασίλης Μπούτσικος,
Vassya Berezin, Asya Rechnaya, Wei Xun, Wang Na, Zhang Guangxin, Tian Xiaoyu, Youri Bernandez, Omar Fall
Παραγωγή: Στέλλα Θεοδωράκη, Θάνος Αναστόπουλος,
Πέτρος Σεβαστίκογλου, ΕΡΤ, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Φαντασία Οπτικοακουστική
Ελλάδα, Ρωσία, ΗΠΑ, Βραζιλία, Κίνα, Σενεγάλη. Συναντώντας νέους
σ’ αυτές τις χώρες νιώσαμε τον παλμό τους να προμηνύει μια βοή και μια έκρηξη. Η πτώση του κομμουνισμού, η κρίση του καπιταλισμού,
οι οικολογικές καταστροφές, τα μεταναστευτικά κύματα,
η παγκοσμιοποίηση ήταν τα θέματα που ξεπετάγονταν στα ταξίδια μας. Η νέα γενιά βρίσκεται στην πρώτη γραμμή, εκτεθειμένη, αβοήθητη, χωρίς να μπορεί να οραματιστεί ένα πιο αισιόδοξο μέλλον.
Αυτή η “Βοή” ήταν η “φωνή” της νέας γενιάς. Τα λόγια, οι εικόνες,
οι ήχοι και η μουσική τους συνθέτουν τις νότες μιας οπτικοακουστικής συμφωνίας με τίτλο: “Η ΒΟΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ”.
*Συμμετοχή στο 62ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Πέτρος Σεβαστίκογλου
Φιλμογραφία
Άνεμος στην Πόλη (1997)
Τρεις Στιγμές (2007)
Ελκυστική Ψευδαίσθηση (2012)
Ηλέκτρα (2015)
Το 34ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου πραγματοποιείται
υπό την Αιγίδα και με την Οικονομική Υποστήριξη
του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού,
και με την Υποστήριξη του ΟΠΑΝΔΑ (Δήμος Αθηναίων)