Αυτή η ιδιοφυής γραφίδα, ο κοινωνικός ανατόμος, η Εβραϊκή πινελιά στο πολυπολιτισμικό Μανχάταν, ο δημιουργός του Νευρικού Εραστή, του Matchpoint, της Ακαταμάχητης Αφροδίτης και του Όλα γύρω από το σεξ κλείνει αισίως τα 84 χρόνια του, την μέρα κατά του AIDS.

του Δημήτρη Μακαρέ

Αυτός που πολέμησε την σεξουαλική υποκρισία και τα ταμπού, δομικά στοιχεία της εξάπλωσης και της σεξοφοβίας που εξέπεμπε αυτός ο άγνωστος ιός της δεκαετίας του ’80 δέχεται περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο τα πυρά, δείγμα ότι το σαράκι της υποκρισίας μας κατατρώει ακόμα.

Στα 85 σχεδόν ανυπόληπτος, το σταρ σύστεμ του γυρνάει την πλάτη, καταδικάζοντας τον στην λήθη γιατί ο σαρκαστικός καθρέφτης του έδειχνε το άσχημο πρόσωπο της δυτικής κοινωνίας.

 

 

Ο Γούντι Άλεν γεννήθηκε την 1η Δεκεμβρίου του 1935 στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης. Γράφει και σκηνοθετεί τις ταινίες του ενώ έχει ενσαρκώσει διάφορους ρόλους σε πολλές από αυτές. Ο Άλεν αποδίδει μεγάλο μέρος της έμπνευσής του στη λογοτεχνία, τη φιλοσοφία, τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο και κυρίως στην πόλη της Νέας Υόρκης, όπου γεννήθηκε και έχει περάσει όλη του τη ζωή. Στην πραγματικότητα, η κινηματογραφική του περσόνα αποτελεί την ενσάρκωση ενός Εβραίου διανοούμενου της Νέας Υόρκης: νευρωτικός και εγωκεντρικός, κοσμοπολίτης και ταυτόχρονα ανασφαλής, με αυτοσαρκαστική αίσθηση του χιούμορ. Όντας μικρόσωμος (1,65 μέτρα), με αφρόντιστα μαλλιά, μεγάλη μύτη, τετράγωνα γυαλιά σε συνδυασμό με τα μπεζ, φαρδιά ρούχα που συνηθίζει να φοράει, δημιουργείται το κάπως «αφελές» ύφος του.

Μπορεί περισσότερο από τις ίδιες τις ταινίες του να έχουν αφήσει εποχή οι ατάκες του είτε προερχόμενες μέσα από τα σενάριά του είτε από συνεντεύξεις που κατά καιρούς έχει δώσει:

  • Ο καθολικισμός στο μυαλό μου ήταν πεθαίνεις τώρα, πληρώνεις αργότερα.
  • Έδωσα εξετάσεις στον υπαρξισμό. Άφησα όλες τις ερωτήσεις κενές και πήρα άριστα.
  • Ξέρετε γιατί δεν θέλω να πεθάνω? Η ζωή είναι το μοναδικό μέρος που μπορείς να φας μία καλή μπριζόλα.
  • Δεν θέλω να πετύχω την αθανασία μέσα από το έργο μου – θέλω να πετύχω την αθανασία κερδίζοντας τον θάνατο. Δεν θέλω να συνεχίσω να ζω μέσα στις καρδιές των συμπατριωτών μου. Θέλω να συνεχίσω να ζω στο δικό μου διαμέρισμα

 

 

Βραβεία και υποψηφιότητες:

– Υποψήφιος 7 φορές για Όσκαρ Σκηνοθεσίας – Κέρδισε για το “Nευρικός Εραστής” (1977)
– Υποψήφιος 15 φορές για Όσκαρ Σεναρίου – Κέρδισε για τα “Νευρικός Εραστής” (1977), “Η Χάνα Και Οι Αδελφές της” (1986) και “Μεσάνυχτα Στο Παρίσι” (2011)
– Υποψήφιος 1 φορά για Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου για το “Νευρικός Εραστής” (1977)
– Υποψήφιος 3 φορές για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας – Κέρδισε για το “Nευρικός Εραστής” (1977)

Παρόλες τις υποψηφιότητες και τα βραβεία Όσκαρ δεν παρακολουθεί ποτέ την τελετή από κοντά.  Εμφανίστηκε στα Οσκαρ μόνο το 2002 (μετά την τραγωδία στους Δίδυμους Πύργους), για να παρακινήσει τους κινηματογραφιστές να συνεχίσουν να κάνουν ταινίες στη Νέα Υόρκη.

Το θέμα της σεξουαλικής παρενόχλησης

Ο Άλεν και η πρώην σύζυγός του Μια Φάροου ενεπλάκησαν σε μάχη επιμέλειας μετά τη διάλυση του γάμου τους και μετά το σκάνδαλο του δεσμού του Άλεν με την 19χρονη θετή κόρη της Μία Φάροου Σουν Γι Πρεβέν, η Φάροου ισχυρίστηκε ότι ο Άλεν στο παρελθόν είχε κακοποιήσει σεξουαλικά την κόρη τους, κατηγορία την οποία ο ίδιος έχει αρνηθεί.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχει η μαρτυρία της ίδιας της Ντίλαν, μέσω μιας συγκλονιστικής επιστολής προς τους New York Times στην οποία περιγράφει την κατάσταση όπως ισχυρίζεται ότι τη βίωσε.

Η υπόθεση για την δικαιοσύνη έχει κλείσει από το 1993 μετά από επτάμηνη έρευνα από ιατρική ομάδα που είχε οριστεί από την αστυνομία και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Ντίλαν δεν είχε κακοποιηθεί. Μεταξύ των λόγων που αναφέρθηκαν για το συμπέρασμα της ομάδας ήταν οι αντιφατικές δηλώσεις της Ντίλαν ενώ υπήρχε και μαρτυρία μιας από τις νταντάδες ότι η Φάροου ήταν αυτή που έβαζε τη μικρή να κάνει αυτές τις αποκαλύψεις.

Η οργή της Φάροου αναθερμάνθηκε μετά την βράβευση του Αλεν με το βραβείο Σεσίλ ΝτεΜίλ για τη συνολική προσφορά του, το οποίο να σημειώσουμε ότι παρέλαβε η πρώην σύντροφός του, Νταϊάν Κίτον, λέγοντας τα καλύτερα λόγια γι’ αυτόν.




Leave a comment