Το  “Poor Things” του Γιώργου Λάνθιμου κέρδισε το Χρυσό Λιοντάρι του 80ού φεστιβάλ Βενετίας.

Ήταν το αδιαφιλονίκητο φαβορί από την αρχή του φεστιβάλ και το επιβεβαίωσε με το πλέον πανηγυρικό τρόπο. Μόνο ο Ιάπωνας Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι με τη νέα του ταινία «Evil does not exist» έδειχνε να απειλεί το θρίαμβο του Λάνθιμου. Τελικά ο δημιουργός του «Drive my car» περιορίστηκε στο δεύτερο σημαντικό βραβείο της Μόστρα, τον Αργυρό Λέοντα.

Όταν ο έλληνας σκηνοθέτης ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο εμφανώς συγκινημένος ευχαρίστησε τους συνεργάτες του, την κριτική επιτροπή και φυσικά την Έμα Στόουν την οποία χαρακτήρισε «φανταστική και σπάνιο πλάσμα».

Η σημειολογία του θριάμβου του Γιώργου Λάνθιμου έχει πολλές παραμέτρους. Εκτός της ιστορικής σημασίας που αναφέραμε στην αρχή του κειμένου, η συγκεκριμένη νίκη είναι η εγγύηση πως το φιλμ θα το ξανασυναντήσουμε οπωσδήποτε σε τρεις μήνες όταν θα ανακοινωθούν οι οσκαρικές υποψηφιότητες. Τα τελευταία χρόνια η ταινία που κερδίζει τον Χρυσό Λέοντα γίνεται αυτομάτως ένα από τα οσκαρικά φαβορί της χρονιάς. Το είδαμε με το «Τζόκερ» το 2019 που προτάθηκε για 11 βραβεία κατακτώντας 2 (ερμηνείας στον Χοακίν Φίνιξ και μουσικής) και κυρίως με τα «Roma», «Η χώρα των νομάδων» και «Η μορφή του νερού», όπου τα δύο τελευταία κατέκτησαν και το όσκαρ καλύτερης ταινίας αλλά και της σκηνοθεσίας. Θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον τελικά να δούμε τον Λάνθιμο να κοντράρεται με τον Νόλαν του «Οπενχάιμερ» για το βραβείο σκηνοθεσίας. Βραβείο που κανείς τους μέχρι στιγμής δεν το έχει κατακτήσει.

Ramy Youssef and Emma Stone in POOR THINGS. Photo by Yorgos Lanthimos. Courtesy of Searchlight Pictures. © 2023 20th Century Studios All Rights Reserved.

Επίσης ο Χρυσός Λέοντας που κατέκτησε ο Γιώργος Λάνθιμος που έγινε φέτος 50 ετών επιβεβαιώνει με τον καλύτερο τρόπο την συνεχή άνοδο ενός αυθεντικού auteur του σινεμά που βρίσκεται στην πλέον ώριμη φάση της καλλιτεχνικής ζωής του και συγκαταλέγεται στα κορυφαία ονόματα του σύγχρονου κινηματογράφου. Πλέον όταν θα μιλάμε για σταρ-σκηνοθέτες σαν τον Φίντσερ, τον Νόλαν, τον Βιλνέβ, τον Κουαρόν, τον Ντελ Τόρο, τον Ινιαρίτου ή τους Άντερσον (Πολ Τόμας και Γουές) δίπλα τους θα μπαίνει αξιοκρατικά και χωρίς δεύτερη κουβέντα το όνομα Yorgos Lathimos.

Στα υπόλοιπα βραβεία, τιμήθηκε με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής ο σπουδαίος Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι για το βραδυφλεγές και επίκαιρο δράμα “Evil Does Not Exist”, για μια πολυεθνική που θέλει να εκμεταλλευτεί τουριστικά μια επαρχιακή περιοχή, αλλά και ο Ματέο Γκαρόνε του “Γόμορρα”, για προσφυγικό δράμα “Io Capitano”.

Willem Dafoe in POOR THINGS. Photo by Yorgos Lanthimos. Courtesy of Searchlight Pictures. © 2023 20th Century Studios All Rights Reserved.

Βραβεύτηκαν ακόμη η Κέιλι Σπέινι για την ερμηνεία της ως Πρισίλα Πρίσλεϊ στο “Priscilla” της Σοφία Κόπολα, ο Πίτερ Σάρσγκαρντ για το “Memory” του μεξικάνου σκηνοθέτη Μισέλ Φράνκο, αλλά και η πολωνή σκηνοθέτης Ανιέσκα Χόλαντ για το άκρως επίκαιρο φιλμ “Green Border”, για τα όσα συμβαίνουν στα σύνορα μεταξύ Λευκορωσίας και Πολωνίας, εκεί όπου πρόσφυγες από τη Μέση Ανατολή και την Αφρική προσπαθούν να φτάσουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά παγιδεύονται σε μια γεωπολιτική κρίση κυνικά σχεδιασμένη.

Αναλυτικά όλα τα βραβεία του 80ού φεστιβάλ Βενετίας:

Χρυσό Λιοντάρι: “Poor Things” του Γιώργου Λάνθιμου

Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: “Evil Does Not Exist” του Ριγουσούκε Χαμαγκούτσι

Αργυρός Λέοντας Σκηνοθεσίας: Ματέο Γκαρόνε για το “Io Capitano”

Coppa Volpi Γυναικείας Ερμηνείας: Κέιλι Σπέινι για το “Priscilla” της Σοφία Κόπολα

Coppa Volpi Αντρικής Ερμηνείας: Πίτερ Σάρσγκαρντ για το “Memory” του Μισέλ Φράνκο

Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής: “Green Border” της Ανιέσκα Χόλαντ

Βραβείο Σεναρίου: Γκιγιέρμο Καλντερόν και Πάμπλο Λαραϊν για το “El Conde” του Πάμπλο Λαραϊν

Βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάννι (για ανερχόμενο ηθοποιό): Σεϊντού Σαρ για το “Io Capitano” του Ματέο Γκαρόνε.




Leave a comment