Η ενότητα “Αθηναϊκές Πρεμιέρες” του 10ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας αποτελείται από 6 ταινίες.

Τιμώντας γι’ άλλη μια φορά τον σπουδαίο δημιουργό Πέντρο Κόστα, φέρνει στο αθηναϊκό κοινό την τελευταία του ταινία Βιταλίνα Βαρέλα, η ομώνυμη πρωταγωνίστρια της οποίας κέρδισε τη Χρυσή Λεοπάρδαλη Καλύτερης Ηθοποιού στο φεστιβάλ του Λοκάρνο, με την σπαρακτικά πραγματική ιστορία της.

Από τη Βραζιλία, με ευρωπαϊκή συμπαραγωγή, προβάλλεται η ταινία, για έναν Ινδιάνο του Αμαζονίου, Ο πυρετός, σε σκηνοθεσία της Μάγια Ντα-Pιν, η οποία διερευνά τη σχέση ανάμεσα στους ιθαγενείς και την τοπική κοινωνία, και χάρισε στον πρωταγωνιστή της, Ρεζίς Μιρόπουε, τη Χρυσή Λεοπάρδαλη Καλύτερου Ηθοποιού στο φεστιβάλ του Λοκάρνο.

Ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζει το λυρικό ντοκιμαντέρ για τη μετανάστευση Ενώ ήμασταν εδώ, της Κλαρίσα Καμπολίνα και του Λουίς Πρέτζι.

Από το Pουμάνικό Nέο Kύμα, η ταινία Ου φονεύσεις, του Καταλίν Ροτάρου και της Γκάμπι Βιρτζίνια Σάργκα, καυτηριάζει τη διαφθορά πάρα-νοσοκομειακών κυκλωμάτων.

Η αγγλική ταινία Γύρω από τον Ήλιο, του Όλιβερ Κριμπάς εξάπτει το ενδιαφέρον με τις επιστημονικές αναφορές σε παράλληλα σύμπαντα από τον 17ο αιώνα και με τον τρόπο που εμπλουτίζουν τον καμβά της ερωτικής της ιστορίας.

Τέλος, η σερβική ταινία O δόκτωρ Ρέι και οι διαβόλοι είναι μια κωμική βιογραφία του αμερικανού σκηνοθέτη Νίκολας Ρέι, την περίοδο που βρισκόταν στη Γιουγκοσλαβία του Τίτο, και μας δίνει την ευκαιρία να αποτίνουμε φόρο τιμής στον Τίνκο Τσουκάτσεβιτς, που αποτελεί μέρος του Γιουγκοσλαβικού Μαύρου Κύματος, και μεγάλο φίλο της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.

Προβολές:

Ο πυρετός/The Fever (Πέμπτη, 21/11/19, 10μ.μ.)

Ο δόκτωρ Ρέι και οι διάβολοι/Doctor Ray and the Devils (Κυριακή, 24/11/19, 6μ.μ.)

Rushing green with horses (Κυριακή, 24/11/19, 7μ.μ.)

Βιταλίνα Βαρέλα/Vitalina Varela (Τρίτη, 26/11/19, 10:15μ.μ.)

Ενώ ήμασταν εδώ/While we are here (Τετάρτη, 27/11/19, 7μ.μ.)

Γύρω από τον ήλιο/Around the sun (Τρίτη, 3/12/19, 10μ.μ.)

Ου φονεύσεις/Thou shalt not kill (Τετάρτη, 4/12/19, 9.30μ.μ.)

 

Βιταλίνα Βαρέλα / Vitalina Varela

Μυθοπλασία, Πορτογαλία, 2019, 124΄

Σκηνοθεσία/Direction: Pedro Costa

Σενάριο/Screenplay: Pedro Costa, Vitalina Varela

Φωτογραφία/Cinematography: Leonardo Simões

Μοντάζ/Editing: João Dias, Vítor Carvalho

Ήχος/Sound: João Gazua, Hugo Leitão

Παραγωγός/Producer: Abel Ribeiro Chaves

Ηθοποιοί/Cast: Vitalina Varela, Ventura

Προέλευση ταινίας/Film Source: OPTEC

 

Η Βιταλίνα Βαρέλα, μια γυναίκα από το Πράσινο Ακρωτήρι φθάνει στην Λισσαβόνα τρεις μέρες μετά τον θάνατο του άντρα της, ο οποίος είχε μεταναστεύσει στην Πορτογαλία και εκείνη είχε να τον δει πάνω από 25 χρόνια. Αυτό που της απομένει από εκείνον είναι κομμάτια μιας ζωής, οι αναμνήσεις των μελλοντικών τους σχεδίων και οι ματαιωμένες προσδοκίες της οικογενειακής επανένωσης.  Ο δημιουργός Πέντρο Κόστα, για άλλη μια φορά, δίνει φωνή και εικόνα στους κολασμένους και αόρατους αυτής της κοινωνίας, με φόντο μια σκοτεινή και σχεδόν εφιαλτική Λισαβόνα.

 

Ο πυρετός

Μυθοπλασία/, Βραζιλία, Γαλλία, Γερμανία, 2019, 98΄

Σκηνοθεσία/Direction: Maya Da-Rin

Σενάριο/Screenplay: Maya Da-Rin, Miguel Seabra Lopes, Pedro Cesarino

Φωτογραφία/Cinematography: Barbara Alvarez

Μοντάζ/Editing: Karen Akerman

Ήχος/Sound: Felippe Schultz Mussel, Breno Furtado, Romain Ozanne, Emmanuel Croset

Παραγωγός/Producer: Maya Da-Rin, Leonardo Mecchi, Juliette Lepoutre

Ηθοποιοί/Cast: Regis Myrupu, Rosa Peixoto, Sussara Brito

Προέλευση ταινίας/Film Source: Still Moving

Ο 45χρονος Ζουστίνο, ένας αυτόχθονος Ινδιάνος, εργάζεται ως φύλακας στο λιμάνι του Μανάος, μια βιομηχανική πόλη στο μέσο του δάσους του Αμαζονίου. Ύστερα από τον θάνατο της γυναίκας του ζει με την κόρη του σε ένα προάστιο.  Όταν η κόρη του θα φύγει για να σπουδάσει ιατρική, ο Ζουστίνο παθαίνει πυρετό, κι ένα περίεργο πλάσμα τον ακολουθεί.  Ανάμεσα στην καταπιεστική ζωή στην πόλη και την απόσταση του από το χωριό του που νοσταλγεί, ο Ζουστίνο δεν μπορεί πια να αντέξει τη δίχως τόπο ύπαρξή του.

 

Ενώ ήμασταν εδώ

Βραζιλία, 2019, 75΄

Σκηνοθεσία/Direction: Clarissa Campolina, Luiz Pretti

Σενάριο/Screenplay: Clarissa Campolina, Luiz Pretti

Φωτογραφία/Cinematography: Clarissa Campolina, Luiz Pretti

Μοντάζ/Editing: Clarissa Campolina, Luiz Pretti

Ήχος/Sound: Pedro Durães

Παραγωγός/Producer: Luana Melgaço

Ηθοποιοί/Cast: Mary Ghattas, Marcelo Souza e Silva, Grace Passô

Προέλευση ταινίας/Film Source: Kino Rebelde

Η Λαμίς και ο Γουίλσον είναι μετανάστες στη Νέα Υόρκη. Εκείνη είναι άρτι αφιχθείς από το Λίβανο  και εκείνος είναι Βραζιλιάνος που μένει παράτυπα εκεί για πάνω από 10 χρόνια. Με υβριδική αφήγηση και με ποιητική προσέγγιση, η ταινία από ταξιδιωτικό ημερολόγιο γίνεται χρονογράφημα και μας πηγαίνει στην ουσία της ανθρώπινης μικροπολιτικής την εποχή της παγκοσμιοποίησης: μια αβέβαιη επικράτεια επιθυμίας, ελπίδας και φόβων.

 

Ου φονεύσεις

Μυθοπλασία, Ρουμανία, 2018, 120΄

Σκηνοθεσία/Direction: Cătălin Rotaru, Gabi Virginia Șarga

Σενάριο/Screenplay: Cătălin Rotaru, Gabi Virginia Șarga

Φωτογραφία/Cinematography: Tudor Platon

Μοντάζ/Editing: Andrei Iancu

Ήχος/Sound: Ionut Geadau

Παραγωγός/Producer: Gabi Suciu

Ηθοποιοί/Cast: Alexandru Suciu, Cristina Flutur, Tania Filip, Gelu Colceag, Elias Ferkin, Daniel Popa, Catalin Rotaru

Προέλευση ταινίας/Film Source: Indie Sales

Η ιστορία εστιάζει στον παιδίατρο/χειρουργό Κρίστιαν που εργάζεται σε ένα μεγάλο νοσοκομείο του Βουκουρεστίου. Είναι συντετριμμένος όταν ένα παιδί ξαφνικά πεθαίνει, έπειτα από μια απλή εγχείρηση κήλης. Σίγουρος ότι ως χειρουργός δεν είναι υπαίτιος για τον θάνατο του παιδιού, ο Κρίστιαν ψάχνει και βρίσκει την αιτία: τα ελαττωματικά βιοκτόνα που χρησιμοποιούνται στο νοσοκομείο. Θα βρεθεί αντιμέτωπος με ολόκληρο το κύκλωμα διεφθαρμένων γιατρών, νοσοκομειακών διοικητών και κυβερνητικών αξιωματούχων.

  

Γύρω από τον ήλιο

Δράμα, Ηνωμένο Βασίλειο, 2019, 85΄

Σκηνοθεσία/Direction: Oliver Krimpas

Σενάριο/Screenplay: Jonathan Kiefer

Φωτογραφία/Cinematography: Michael Edo Keane

Mουσική/Music: Steven Gutheinz

Παραγωγός/Producer: Oliver Krimpas, Jonathan Kiefer

Ηθοποιοί/Cast: Cara Theobold, Gethin Anthony

Προέλευση ταινίας/Film Source: Oliver Krimpas

 Ένας υπεύθυνος ανεύρεσης κινηματογραφικών τοποθεσιών ξεναγείται σε  ένα επανακτημένο ετοιμόρροπο γαλλικό κάστρο. Στη διάρκεια του απογεύματος, ερωτεύεται τόσο την τοποθεσία όσο και την παιχνιδιάρα αντιπρόσωπο του ιδιοκτήτη, καθώς εκείνη του αφηγείται την ιστορία ενός διάσημου βιβλίου που αναφερόταν σε αυτό το μέρος. Όμως είναι αυτή -στον ενεστώτα χρόνο- σχέση τους πραγματική, ή πρόκειται για μια προβολή των χαρακτήρων του βιβλίου του 17ου αιώνα;

 

O δόκτωρ Ρέι και οι διαβόλοι

Βιογραφία, Κωμωδία, Δράμα, Σερβία, Μαυροβούνιο, 2012, 80΄

Σκηνοθεσία/Direction: Dinko Tucaković

Σενάριο/Screenplay: Dinko Tucakovic, Sasa Radojevic

Φωτογραφία/Cinematography: Nemanja Jovanov

Μοντάζ/Editing: Petar Jakonic

Mουσική/Music: Vladimir Petricevic

Παραγωγός/Producer: Marko Jočić, Slobodan Jočić

Ηθοποιοί/Cast: Paul Leonard Murray, Dragan Bjelogrlić, Ana Sofrenović, Bojan Dimitrijević

Προέλευση ταινίας/Film Source: Jugoslovenska Kinoteka

Υπάρχει μια “μαύρη τρύπα” στη βιογραφία στου διάσημου σκηνοθέτη του Χόλιγουντ Νίκολας Ρέι, κάπου ανάμεσα στο 1963 και το 1967. Ύστερα από δυο αποτυχίες, ξαφνικά εγκατάλειψε τη γυναίκα του και τη κόρη του και βρέθηκε στο Βελιγράδι. Ιδιοφυής σκηνοθέτης, ήταν επίσης κομμουνιστής και τοξικό-εξαρτημένος.  Εκείνη την εποχή εργαζόταν πάνω στην ταινία Ο δόκτωρ και οι διαβόλοι, μεταφορά ενός μυθιστορήματος του Ντίλαν Τόμας. Την ίδια εποχή τον καταδίωκαν πολλοί και μάλιστα προσέλαβαν και ιδιωτικό ντετέκτιβ. Στη Σερβία, με οδηγίες του ίδιου του Τίτο, ο Ρέι δοξάζονταν και ήταν ασφαλής, μέχρι που να αρχίσουν τα προβλήματα στον παράδεισο.




Leave a comment