Γειά χαρά σινεμάνιαξ
Η περίοδος των Όσκαρ είναι πάντα μια εποχή που η βιομηχανία του κινηματογράφου ξεχωρίζει τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς που πέρασε κορυφώνοντας μια μακρά διαδικασία βραβεύσεων.
Και μία από τις πιο σημαντικές κατ’εμέ κατηγορίες η οποία παίζει σημαντικό ρόλο στην εικόνα του κινηματογράφου είναι αυτή της Καλύτερης Φωτογραφίας.
Κατά τη διάρκεια των Όσκαρ του 2024, πέντε εξαιρετικές ταινίες διεκδικούν το βραβείο αυτό οι οποίες, κάθε μία με τον δικό της μοναδικό τρόπο, αξιοποιούν την τέχνη της φωτογραφίας.
Η 96η τελετή απονομής των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου θα πραγματοποιηθεί ξημερώματα Δευτέρας (11/3) ώρα Ελλάδος και θα προβληθεί μέσα από το Cosmote TV.
Ας ρίξουμε μια ματιά στους πέντε υποψηφίους για το Όσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας του 2024:
1. Μάθιου Λιμπατίκ – MAESTRO
Ο Matthew Libatique είναι ένας από τους κορυφαίους διευθυντές φωτογραφίας στη βιομηχανία του κινηματογράφου και αυτη είναι η 3η υποψηφιότητα του για οσκαρ. Γεννημένος στην Νέα Υόρκη απο Φιλιπινέζους γονείς ο Libatique ξεκίνησε την καριέρα του τη δεκαετία του ’90. Με πτυχίο στη Φωτογραφία από το Πανεπιστήμιο της Σάντα Μόνικα, άρχισε να κερδίζει αναγνώριση για την δουλειά του σε ανεξάρτητες παραγωγές αλλά και σε αμέτρητα βίντεο κλιπ.
Στη συνέχεια έγινε ο μόνιμος φωτογράφος του Darren Aronofsky αφου έχει φωτίσει τις σκηνές μεταξύ άλλων στο Π, στο Mother, πιο πρόσφατα στο Whale και φυσικά στο “Requiem for a Dream” όπου η εκπληκτική του δουλειά με το φως και τη σκιά βοήθησε να δημιουργηθεί αυτή η αξεπέραστη σκοτεινή και ατμοσφαιρική αίσθηση. Επίσης, έχει υπογράψει την φωτογραφία στο “Iron Man” και στο “Iron Man 2”, φέρνοντας την αστραφτερή και δυναμική εικόνα του σούπερ ήρωα στην οθόνη.
Τεράστιο ειναι και το βιογραφικο του στα μουσικά βίντεο κλιπ αφου έχει συνεργαστεί απο την Justin Timberlake , την Taylor Swift και την Ριάνα μέχρι τους Jay z, Μοby ,The Cure kai Static X.
Ο Bradley Cooper φυσικά δεν τον επέλεξε τυχαία για 2η φορά αφού η ικανότητα του να οπτικοποιεί εντυπωσιακα τη μουσική έχει φανεί στη μεγάλη οθόνη τοσο στο Black Swan οσο και στο “Ένα αστέρι γεννιέται” ενώ δεν είναι τυχαίο που και στις 3 υποψηφιοτητες του για όσκαρ καλύτερης φωτογραφίας το θέμα της ταινίας ήταν πάντα μουσική.
Κάμερες: Panavision Panaflex Millennium XL.
Φακοί: Panavision Vintage Primes
2.Χόιτε βαν Χοϊτέμα – Oppenheimer
Μετά από την Δουνκέρκη το 2017 η 4η συνεργασία του με τον Κρίστοφερ Νόλαν τον φέρνει ξάνα υποψήφιο για όσκαρ καλύτερης φωτογραφίας για την ταινία Όπενχάιμερ
Γεννημένος στη Σουηδία, ο Χοϊτέμα ξεκίνησε την καριέρα του ως φωτογράφος σε διαφημίσεις, μουσικά βίντεο και ταινίες μικρού μήκους.
Οι πρώτες του επιτυχίες ήρθαν στη Σουηδία, πριν να κατακτήσει το παγκόσμιο κινηματογραφικό στερέωμα. Έχοντας ήδη μεγάλη εμπειρια και φωτίζοντας το “Fighter” του Ντέιβιντ Ράσελ οι μετοχές του εκτοξεύτηκαν μετα τη συνεργασία του με τον Christopher Nolan στην ταινία “Interstellar” το 2014, όπου με την εντυπωσιακή αναπαράσταση του διαστήματος και των πλανητών κέρδισε ευρεία αναγνώριση στον κόσμο του κινηματογράφου.
Μερικές απο τις πιο γνωστές ταινίες που έχει φωτίσει ειναι το Her, Ad Astra, το Spectre του James Bond, το Τενετ και πολλές άλλες.
Στο Όπενχάιμερ βλέπουμε τις σκηνες να εναλλάσσονται αβίαστα μεταξύ ασπρόμαυρου και έγχρωμου στο Λος Άλαμος του Νέου Μεξικού, πεδιάδες στις οποιες αρχικά αναπτύχθηκε η ατομική βόμβα και στη συνέχεια δοκιμάστηκε.
Κάμερες: IMAX MKIV, IMAX MSM 9802, Panavision Panaflex System 65 Studio.
Φακοί: Hasselblad, Panavision Sphero 65, Panavision System 65
3. Ροντρίγκο Πριέτο – “Killers of the Flower Moon”
Η μοναδική υποψήφια ταινία που δεν περιλαμβάνει ασπρόμαυρη κινηματογράφηση είναι η πιο πρόσφατη του Μάρτιν Σκορσέζε, η οποία έχει λάβει την αποδοχή των κριτικών καθώς και πέντε υποψηφιότητες απο την ακαδημια.
Ο Μεξικανός κινηματογραφιστής Ροντρίγκο Πριέτο είναι στην τέταρτη υποψηφιότητά του για Όσκαρ, μετά τις ταινίες «The Irishman» και «Silence» του Σκορσέζε και το «Brokeback Mountain» του Ανγκ Λι.
Fan Fact, o Prieto όχι μόνο γύρισε το Brokeback Mountain, για το οποίο ήταν υποψήφιος για Όσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας, αλλά εμφανίστηκε σε ρόλο καμέο στην ταινία ως μεξικανός ζιγκολό
0 58χρονος μεξικανος διευθυντης φωτογραφιας έχει φωτίσει δεκάδες πασίγνωστες ταινίες μεταξυ άλλων το Αμορες Πέρος, 8 mile, Frida, 23 grams, Alexander, Babel ,The wolf of wall street ένω το 2023 εκτος απο το “Killers of the Moon Flower” υπέγραψε την φωτογραφία και της ταινίας Barbie.
Κάμερες: ARRICAM ST, ARRICAM LT, Sony VENICE, Vision Research Phantom.
Φακοί: Panavision T Series Anamorphic, Petzval Anamorphic
4. Ed Lachman – El Conde
Τέταρτος υποψήφιος και ο μεγαλύτερος της παρέας ειναι ο 75χρονoς πλεον Edward Lachman για την ταινία “El Conde” μια ταινία που δεν άρεσε ιδιαίτερα και αξίζει να σημειώσουμε η μοναδική της υποψηφιότητα στα φετινά όσκαρ είναι αυτή της φωτογραφίας.
Ο Ed Lachman έχει μια εντυπωσιακή καριέρα καθώς έχει φωτίσει διάφορα είδη ταινιών και εχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως ο Βιμ Βεντερς, ο Πολ Σρέντερ,ο Τοντ Χέινς, ο Βέρνερ Χέρτσογκ και πολλοί άλλοι.
Γεννημένος στην Αμερική, ο Lachman απέκτησε γνώσεις στον κινηματογράφο και τη φωτογραφία σπουδάζοντας στο Ohio και το Harvard University.
Μερικές από τις πιο σημαντικές ταινίες στις οποίες έχει εργαστεί ο Ed Lachman ειναι το “Carol” (2015), όπου η εκθαμβωτική φωτογραφία του έδωσε υποψηφιότητα για Όσκαρ, το “Far from Heaven” (2002) και το “Wonderstruck” (2017).
Η δουλειά του χαρακτηρίζεται από την ευαισθησία στο φως, τη σύνθεση και την ατμόσφαιρα, δημιουργώντας οπτικά καλλιτεχνικές εικόνες που συχνά μοιάζουν σαν έργα τέχνης. Εχει μια εξειδίκευση στις Βιογραφικές ταινίες πράγμα το οποίο έκανε και τον Πάμπλο Λαρέν να το βάλει στο τιμονι του φωτισμού.
Κάμερα: ARRI ALEXA Mini LF.
Φακοί: UlLTRA Baltar
5. Robbie Ryan – Poor Things
Τελευταίο της πεντάδας αφήσαμε τον φωτογράφο του Γιώργου Λάνθιμου για το Poor Things,
Ο Robbie Ryan (γεννημένος το 1970) είναι Ιρλανδός κινηματογραφιστής του οποίου η δουλειά εκτείνεται σε πάνω από 106 κινηματογραφικά έργα, συμπεριλαμβανομένων ταινιών μεγάλου μήκους, μικρού μήκους, διαφημίσεων και μουσικών βίντεο.
Είναι περισσότερο γνωστός για τις συνεργασίες του με δημιουργούς του κινηματογράφου όπως οι Andrea Arnold, Sally Potter, Stephen Frears, Ken Loach, Noah Baumbach και Mike Mills.
Η φωτογραφία του Ρόμπι Ράιαν ειναι η μία από τις 11 υποψηφιότητες για την ταινία του Έλληνα σκηνοθέτη, και άξιο αναφοράς είναι πως και οι 2 υποψηφιότητες για όσκαρ στην καριέρα του είναι σε ταινιες του Γιώργου Λάνθιμου αφου είχε προταθεί και για την φωτογραφια του στο «The Favourite».
Και στο Poor Τhings ο διευθυντης φωτογραφίας κλήθηκε να δουλέψει σε ασπρόμαυρη παλέτα και χρησιμοποίησε επίσης πολλές τεχνικές της παλιάς σχολής, όπως φακούς fish-eye, για να ακολουθήσει το στυλ και τις οδηγίες φυσικά του Λάνθιμου.
Ο Ryan είναι συχνός συνεργάτης στις ταινίες της Andrea Arnold, συμπεριλαμβανομένης και της ταινίας “Wasp” που κέρδισε και το οσκαρ καλύτερης μικρου μηκου το 2004. Επίσης έχει δουλέψει με τον Ken Loach στις ταινίες The Angels’ Share, Jimmy’s Hall, και I, Daniel Blake.
Κάμερες: ARRICAM ST, ARRICAM LT.
Φακοί: ARRI Master Zooms
Εν κατακλείδι αν και η καρδιά μας είναι με τον Ρόμπι Ράιαν και τις πανέμορφες εικόνες που δημιουργησε στο Poor Things φαίνεται πως ο Van Hoytema είναι ο πιο πιθανός να κερδίσει για την εξίσου όμορφη δουλειά του στα γυρίσματα του «Oppenheimer», στην οποία έδειξε μια μαεστρία με την κάμερα και τον φωτισμό που την βοήθησαν να γίνει μια απο τις καλύτερες ταινίες του Nolan μέχρι σήμερα. Να υπενθυμίσουμε εδώ πως ο προάγγελος του βραβείου Όσκαρ Φωτογραφίας, το βραβειο της Αμερικανικής Ένωσης Κινηματογραφιστών πήγε στον Hoyotema.